Negativa elpriser i alla fyra elområden samtidigt

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

För tredje gången (korrigerat från tidigare uppgift om att det var andra gången) någonsin har Sverige haft negativa elpriser i alla fyra elområden samtidigt. Det skedde under natten mellan söndag och måndag, klockan 1 till klockan 5. Hur kan negativa elpriser ens uppstå? Energiföretagen förklarar mekanismerna bakom.

Vid det aktuella tillfället, på natten den 2 november, kostade elen som lägst minus 1,7 öre per kilowattimme på den nordiska elbörsen. Det betyder att elproducenterna betalar elanvändarna för att bli av med den producerade elen. Dessa situationer kan uppstå beroende på vädret och efterfrågan, vilket skedde i det aktuella fallet.

Både utbud och efterfrågan påverkar nu

– Elpriserna är just nu pressade av både utbud och efterfrågan. Coronapandemin och milt väder dämpar efterfrågan på el, samtidigt som utbudet är stort beroende på mer nederbörd än normalt och hög vindkraftsproduktion. Det säger Energiföretagen Sveriges marknadsanalytiker Magnus Thorstensson och lägger till:

– Just nu bedömer marknaden att den låga prisnivån kommer att hålla i sig. I skrivande stund förväntas priserna för december månad i genomsnitt ligga på rekordlåga nivåer, under 20 öre per kilowattimme.

Energiföretagen förklarar

Hur kan det ens bli negativa elpriser?

Under vissa förutsättningar kan det trots allt vara lönsamt för vissa elproducenter att frivilligt erbjuda sig att betala elanvändarna för att de ska ta emot elen. Förklaringen är att dessa elproducenter kan ha intäkter från annat håll, som exempelvis elcertifikat. Eller att kostnaderna för att stanna och starta kraftverk kan vara så höga att det är mer fördelaktigt att under några timmar producera el, trots negativa priser, än att stoppa elproduktionen.

Läs Energiföretagen Sveriges förklaring av negativa elpriser här. Texten är från februari i år när elpriserna för första gången var negativa i Sverige.

Tredje gången i alla elområden samtidigt

Detta är tredje gången Sverige upplever negativa elpriser i alla fyra elområden samtidigt. Det har skett vid följande tillfällen under 2020:

• 10 februari 4 timmar
  • 6 juli 1 timme