Rubrik och ingress till innehållet på sidan

Krav på certifierade företag

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Huvudinnehåll

För att ett företag ska bli certifierat krävs att man förbinder sig till att hålla 16 särskilt uppställda kundlöften.

Genom att elhandelsföretagen är tydliga och ärliga i sin försäljning ska kunderna kunna känna trygghet i sina elinköp.

16 kundlöften för att få certifikatet Schysst elhandel.

  1. Allmänna avtalsvillkor
    Elhandelsföretaget ska tillämpa de allmänna avtalsvillkor som branschen och Konsumentverket kommit överens om
  2. Särskild hänsyn till utsatta kunder
    Elhandelsföretaget ska inte ingå avtal med konsumenten om det finns anledning att anta att konsumenten har svårt att förstå innebörden och konsekvenserna av att ingå ett elhandelsavtal.
  3. Tydlig avsändare
    Det ska tydligt framgå för kunden vilket elhandelsföretag som säljer produkten/tjänsten och vilken verksamhet företaget bedriver.
  4. Avtal endast med nätkund
    Elhandelsföretaget kan endast sluta avtal med nätkund.
  5. Enkel och korrekt beskrivning av produkten
    Det ska tydligt framgå vilken produkt och/eller tjänst som företaget erbjuder kunden. Produkten och/eller tjänstens huvudsakliga egenskaper ska beskrivas på ett enkelt och korrekt sätt innan avtal ingås.
  6. Tydlig och rätt prisinformation
    Kunden ska kunna förstå vilka komponenter i elpriset som kan förändras under avtalstiden och vilka fasta påslag som tillkommer. I det fall priset inte kan anges i förväg ska det tydligt och klart framgå hur priset beräknas.
  7. Fullmaktshantering
    Användningen av fullmakter i samband med byte av elhandelsföretag, vid flyttar och även vid uppsägning av elnätsföretag medför att ett ytterligare moment ska hanteras på elmarknaden. Det är av yttersta vikt att ett certifierat elhandelsföretag agerar på ett sätt som underlättar fullmaktshanteringen både för kunderna, för andra elhandlare och för elnätsföretag.
  8. Information innan leveransstart
    Kunder som skrivit avtal med ett nytt elhandelsföretag ska i rimlig tid i förväg informeras om att avtalet träder ikraft. Detsamma gäller om avtal som löper ut.
  9. Ångerrätt
    Konsumenten ska informeras om sin ångerrätt av elhandelsföretaget. Ångerrätten gäller även situationer då annan part ingått avtal med konsumenten för elhandelsföretagets räkning.
  10. Konsumentens rättigheter och klagomålshantering
    Konsumenten har rätt att vända sig till direkt till elhandelsföretaget för att få hjälp med klagomål och information om sina rättigheter.
  11. Säljarens kundservice och tillgänglighet
    Kunden får inom rimlig tid hjälp vid frågor till sitt elhandelsföretag.
  12. Underleverantör
    Elhandelsföretagen ansvarar för sina underleverantörers/återförsäljares, agerande t.ex. telemarketingföretag, jämförelsesajter, förmedlingsföretag och vitvaruföretag.
  13. Utbildning
    Elhandelsföretaget ska se till att man har kvalificerad personal med kunskap om certifieringskriterierna och elmarknadens funktion, i synnerhet de regelkrav som elhandelsföretagen ska beakta.
  14. Kreditvärdighet
    Elhandelsföretaget skall ha finansiell stabilitet och god kreditvärdighet, och kunna uppvisa en offentlig årsredovisning, inte ha betalningsanmärkningar eller konkursengagemang.
  15. Åtskillnad
    Det är viktigt för elhandelsföretag som ingår i en koncern där även elnätsföretag ingår att respektera de gränser som finns för överföring av information mellan olika koncernföretag och att inte medvetet eller omedvetet dra fördel av koncernförhållandet på ett sätt som strider mot regelverket.
  16. Utse ansvarig på individnivå
    Elhandelsföretaget ska utse en person som ansvarar för elhandelsföretagets certifiering, en s.k. certifieringsansvarig. Den certifieringsansvariga ska bevaka att certifieringskriterierna uppfylls.

 

 

 

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Catherine Lillo

Catherine Lillo

Ansvarig slutkundsmarknad el
Enhet: Energisystem
Telefon: 08-677 26 81
E-post: catherine.lillo@energiforetagen.se