Använd hela Sveriges energi

Det finns flera skäl till varför vi arbetar för att öka jämställdheten i energibranschen. Våra medlemsföretag behöver bredda sin rekryteringsbas för att möta det kompetensbehov som finns. Energibranschens kunder är hela samhället och genom att spegla samhället kan vi möta de möjligheter och utmaningar som finns. Arbetsgrupper som är blandade fångar förändringar bättre och tar klokare beslut.

Vi delar med oss av konkreta tips för vad du bör tänka på för att rekrytera mer jämställt. Välkommen med både synpunkter och kompletterande information.

Det företag som lyckas i jämställdhetsarbetet är de som arbetar med flera olika metoder parallellt, exempel på metoder:

  • Engagemang från högsta ledningen
  • Mät, målsätt och följ upp
  • Incitamentsstruktur som belönar rätt beteende bland chefer och medarbetare
  • Beakta jämställdhet i samband med rekrytering
  • Fungerande mångfaldsnätverk finns
  • Att det finns ett organiserat arbete på hög nivå som erhåller resurser

Utbildning av ledningsgrupper – kring jämställdhet, teorier. Affärsmässighet. Värdet av jämställdhet. Syfte att skapa ett engagemang. Inte bara hjärna utan även passion och hjärta. Det finns även värden utanför  affärsnyttan. Vi ska göra saker utifrån att vi tror på mänskligt värde. 

Utbilda rekryteringar och utbilda chefer.

Utbilda medarbetare.

Se över hur ni använder bilder i rekryteringssammanhang. Finns den en obalans i representation av yrkeskategorier och medarbetare? Fundera även om ordvalen i annonsen. Används ett balanserat språk för rollbeskrivningen?

Om vi ska lära av andras goa exempel ser vi att de företag som lyckas nå en bättre jämställdhet har en eldsjäl för frågorna, som jämte HR--funktionen, driver på frågorna och syns i viktiga sammanhang.

Ansvaret för att skapa en större mångfald finns hos alla. Fundera över den egna enhetens ansvar, identifiera på vilket sätt gör det skillnad och är viktigt hos oss. Hitta den egna enhetens inre drivkraft.

Strategi och ambitionsnivå beslutas av högsta ledningen. Den egna gruppen omsätter strategin till planer relevanta för arbetsgruppen/enheten/bolaget.

Sätt mätbara mål. Mål som är digitala och påverkansmöjligheten ligger inom verksamhetsåret.