Den Schyssta elhandeln tuffar på

Nu är sju företag certifierade som Schyssta elhandlare och många fler är på gång. Elskling har också börjat med att visa upp märkningen på sin jämförelsesajt

Det är viktigt att allmänheten börjar få kännedom om märkningen Schysst elhandel så att det skapas en efterfrågan. Det är de certifierade elhandelsföretagen som själva ansvarar för att marknadsföra sig och certifieringen mot kund eftersom det är företagen som har kundrelationen.

– När certifierade företag har gått ut med Schysst elhandel medialt märker vi att det får ett stort genomslag i lokalpressen och det är bra. Dessutom börjar de se positiva resultat av certifieringen, säger Catherine Lillo.

Under Kundservicedagarna mötte vi två Schyssta elhandlare från Mälarenergi och Karlstad Energi och passade på att intervjua dem.

För att kunna ta del av detta video-material så behöver du godkänna användande av marknadsföringskakor. Klicka nedan för att ändra inställningarna för kakhantering.
Ändra inställningar

 

Hur informerar man sina kunder om certifieringen

Börja gärna med att titta igenom den information som finns på vår webb.

Vill man ha en text som är rent informativ om vad Schysst elhandel är, riktad mot sina kunder på sin webbplats så kan den exempelvis se ut så här:

Därför kan du lita på Schysst elhandel!

Certifieringen Schysst elhandel ska bidra till att fler elkunder känner sig trygga i sitt val av elavtal och elhandelsföretag. Genom ökad tydlighet är elbranschens mål fler nöjda elkunder. Därför har Energiföretagen Sverige tagit initiativet till "Schysst elhandel".

Ett certifierat elhandelsföretaget förbinder sig till 17 kundlöften* som går längre än lagen kräver och som ska göra det enklare för dig som kund att vara trygg i ditt val av elavtal, bland annat:

  • att särskild hänsyn tas till utsatta kunder
  • en enkel och korrekt beskrivning av produkten
  • tydlig och riktig prisinformation
  • särskilda regler för fullmaktshantering
  • att företaget tillämpar de allmänna avtalsvillkor som elhandelsföretagen och konsumentverket kommit överens om

Certifieringskriterierna är framtagna av Energiföretagen Sverige och synpunkter har även inhämtats från Konsumentverket, Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Energimarknadsinspektionen.

*här hittar du hela löftet som även du kan lägga upp och länka till.

Regler för hur man får använda loggan för Schysst elhandel

Logotypen för Schysst elhandel är ett skyddat varumärke som inte får ändras eller förvanskas – det gäller såväl form som inbördes proportioner. Logotypen får endast återges i de färgställningar som beskrivs nedan.

Logotypen består av både text och symbol som ska användas sammanhållet. Valet av färg – magenta – är en del av igenkänningen. Den är lätt att återge i både tryck och digitala media och ska användas på vit (eller mycket ljus bakgrund, under förutsättning att det vita i logotypen fortfarande är vitt).

Om logotypen används på mörk bakgrund bör den ha kvar sina ursprungliga färger – vitt och magenta – och omges av en vit ram, så att den sticker ut. Alternativt kan magenta-bakgrunden ersättas av svart, så att text, lampa och hand är vit.

Logotypen ska omges av en fri yta motsvarande minst höjden på bokstäverna i logotypen. Det är alltså inte tillåtet at lägga text närmare än så.

Logotypen får användas inverterad (vit) om bakgrundsfärgen är magenta eller liknande rosa färg (exempelvis ballonger, etc).

Energiföretagens kommunikation mot allmänheten

Från Energiföretagens sida kommer vi nu när det har börjat rulla igång på allvar att kontakta relevant media för att lansera certifieringen. När vi skickar ut pressmeddelande publiceras detta givetvis även på vår egen webbplats.