Rubrik och ingress till innehållet på sidan

Arena Energi

Publicerat av: Anna Lejestrand ·

Huvudinnehåll

På Arena energi i attraktiva Klosterlängan samlar vi ett antal energiseminarier och debatter under tre dagar. Bland annat äger årets energipolitiska debatt, Energispektrum, rum här den 1 juli, med efterföljande mingel. Andra arrangörer är Ellevio, Fortum, Uniper och bokförlaget Volante.

Måndag 1 juli

Så kan vi göra fler branscher mer inkluderande, jämställda och diversifierade
1/7, kl. 9:00-10:00, Arena energi - Klosterlängan, S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget.
Arrangör: Energiföretagen i samarbete med Uniper
Medverkande: Johan Svenningsson, vd Uniper Sverige; Pernilla Winnhed, vd Energiföretagen Sverige; Ola Månsson, vd Installatörsföretagen; Jeanet Corvinius, styrelseledamot Byggcheferna; Charlotte Nordenankar, Studie- och yrkesvägledare Södervärnsskolan; Tomas Kronståhl, Utbildningsutskottet Socialdemokraterna; Tina Ekström, vd Nyckeltalsinstitutet; Saira Alladin, Regionchef Power systems Sweco
Moderator: Anja Alemdar, Energiföretagen Sverige

Så effektsäkrar vi våra storstäder
1/7, kl. 11:45-13:15, Arena energi - Klosterlängan, S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget.
Arrangör: Ellevio
Medverkande: Johan Lindehag, vd, Ellevio; Anders Egelrud, vd, Stockholm Exergi; Ann-Sofie Eriksson, sektionschef på avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad, SKL; Irene Svenonius, Finanslandstingsråd, regionstyrelsen ordförande; Patrik Engström, energipolitisk talesperson, socialdemokraterna; Lina Bertling, professor elkraftsystem, KTH
Moderator: Andreas Hatzigeorgiou, Stockholms Handelskammare

Sweden could lead the fight against climate change - so why won't we?
1/7, kl. 13:45-14:30, Arena energi - Klosterlängan, S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget
Arrangör: Bokförlaget Volante
Medverkande: Joshua Goldstein, Professor Emeritus of International Relations, American University
Panel: Emma Wiesner, Energy analyst Sweco; Jonas Grafström, Economist and author Ratio; Torbjörn Wahlborg, Head of Business Area Generation Vatenfall
Moderator: Matilda Berg, Volante

Årets energipolitiska debatt: Så kan energibranschen fixa klimatet
1/7, kl. 15:00-16:30, Arena energi - Klosterlängan, S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget
Arrangör: Energispektrum
Medverkande: Energipolitiska talespersoner från samtliga riksdagspartier: Camilla Brodin (KD), Mattias Bäckström-Johansson (SD), Patrick Engström (S), Lars Hjälmered (M), Birger Lahti (V), Rickard Nordin (C), Arman Teimurin (L), Lorentz Tovatt (MP) samt Pernilla Winnhed, Energiföretagen
Moderator: Lennart Ekdal och Cecilia Hellner

Tisdag 2 juli

Så kan kraftvärmen lösa elbristen i våra städer
2/7, 9:00-10:00, Arena energi - Klosterlängan, S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget
Arrangör: Energiföretagen
Medverkande: Camilla Brodin, energipolitisk talesperson (KD); Anders Egelrud, vd Stockholm Exergi; Lars Hjälmered, ordförande näringsutskottet och energipolitisk talesperson (M); Marc Hoffmann, vd Eon Sverige; John Jonsson, konsult Profu; Katarina Luhr, klimat- och miljöborgarråd Stockholm (MP); Pernilla Winnhed, vd Energiföretagen Sverige; Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister (S)
Moderator: Lina Enskog Broman och Anton Steen, Energiföretagen Sverige

Elflyg, hyperloop eller höghastighetståg – hur reser vi klimatsmartast i framtiden?
2/7, 10:30-12:30, Arena energi - Klosterlängan, S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget
Arrangör: Ellevio
Medverkande: Tomas Eneroth, infrastrukturminister (S); Åsa Almesjö, infrastrukturexpert PA Consulting; Sebastian Stichel, professor/föreståndare KTH:s Järnvägsgrupp; Henrik Littorin, expert elflyg Swedavia; Anne Kaun, lektor med specialområde automatisering och artificiell intelligens Södertörns Högskola
Moderator: Madeleine Westin

Elektrifiering - så klarar vi omställningen till ett fossilfritt samhälle
2/7, 13:00-14:30, Arena energi - Klosterlängan på S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget
Arrangör: Energiföretagen och Fossilfritt Sverige
Medverkande: Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige; Magnus Hall, Vattenfall; Lars Hjälmered, energipolitisk talesperson (M); Per Holm, Energiföretagen Sverige; Jan-Olof Jacke, vd Svenskt Näringsliv; Mårten Levenstam, produktstrategichef Volvo Car Corporation; Catarina Naucler, Fortum; Pernilla Winnhed, vd Energiföretagen Sverige; Kristina Östman, Naturskyddsföreningen
Moderator: Anja Alemdar, Energiföretagen

Elektrifieringen får inte bli ett elitprojekt – så bygger vi laddinfrastruktur i hela Sverige
2/7, 15:00-15:45,
Arena energi - Klosterlängan, S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget
Arrangör:
Fortum
Medverkande:
Karin Tvingsjö, Expert, Energimarknadsinspektionen; Daniel Kulin, Sakkunnig e-mobility, Power Circle; David Bjurhall Head of Regulation Ellevio; Monica Haider, Socialdemokraternas energipolitiska talesperson
Moderator: Tobias Henmark, Fortum Charge&Drive

Onsdag 3 juli

Kunden – det nya energibolaget?
3/7, 9:15-10:00, Arena energi - Klosterlängan på S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget
Arrangör: Energiföretagen
Medverkande: Rickard Nordin, Centerpartiet; Mattias Bäckström-Johansson, Sverigedemokraterna; Marc Hoffman, vd Eon Sverige; Jonas Tannerstad, chef för el och automation ÖrebroBostäder; Niclas Sigholm, vd Sigholm Tech; Anna Werner, samhällspolitisk analytiker Villaägarna
Moderator: Catherine Lillo, Energiföretagen Sverige

Du kan söka alla arrangemang på Almedals-webben och filtrera på ämne för att hitta det du är extra intresserad av, till exempel "Energi" eller "Klimat/miljö".

Anton Steen

Ansvarig samhällskontakter