Rubrik och ingress till innehållet på sidan

Vårt program i Almedalen

Huvudinnehåll

Energiföretagen genomför ett antal seminarier under måndag, tisdag och onsdag - i egen regi eller i samarbete med andra aktörer. Klicka på namnet för varje seminarium för att läsa mer om innehållet i varje seminarium.

Måndag 1 juli

Så kan vi göra fler branscher mer inkluderande, jämställda och diversifierade
kl. 9:00-10:00, Klosterlängan, S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget
Arrangör: Energiföretagen i samarbete med Uniper
Medverkande: Johan Svenningsson, vd, Uniper Sverige; Pernilla Winnhed, vd Energiföretagen Sverige; Ola Månsson, vd Installatörsföretagen; Kajsa Hessel, ordförande Byggcheferna; Jeanet Corvinius, styrelseledamot Byggchefern

Är brister i infrastrukturen ett hot mot den cirkulära ekonomin?
kl. 10.30-11-30, E-huset Uppsala universitet huvudentré, Cramergatan 3
Arrangör: Avfall Sverige, Energigas Sverige, Svenskt vatten och Energiföretagen Sverige
Medverkande: Maria Malmkvist, vd Energigas Sverige; Weine Wiqvist, vd Avfall Sverige; Pernilla Winnhed, vd; Energiföretagen Sverige; Pär Dalhielm, vd Svenskt Vatten;
Moderator: Henrik Wingfors, Energiföretagen Sverige.

Årets energipolitiska debatt: Så kan energibranschen fixa klimatet
kl. 15:00 - 16.30, Klosterlängan, S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget.
Arrangör: Energispektrum
Medverkande: Camilla Brodin (KD), Mattias Bäckström-Johansson (SD), Patrick Engström (S), Lars Hjälmered (M), Birger Lahti (V), Rickard Nordin (C), Arman Teimurin (L), Lorentz Tovatt (MP) samt Pernilla Winnhed, Energiföretagen.
Moderator: Lennart Ekdal.

Tisdag 2 juli

Så kan kraftvärmen lösa elbristen i våra städer
2/7, 9:00-10:00, Klosterlängan, S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget.
Arrangör: Energiföretagen
Medverkande: Camilla Brodin, energipolitisk talesperson Kristdemokraterna; Anders Egelrud, vd Stockholm Exergi; Marc Hoffman, vd Eon Sverige; John Jonsson, Profu; Katarina Luhr, klimat- och miljöborgarråd Stockholm (MP); Pernilla Winnhed, vd Energiföretagen Sverige; Erik Thornström, Energiföretagen Sverige;
Moderator: Lina Enskog Broman, Energiföretagen Sverige

Elektrifiering - så klarar vi omställningen till ett fossilfritt samhälle
2/7, 13:00 - 14:30, Klosterlängan på S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget.
Arrangör: Energiföretagen
Medverkande: Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige; Lars Hjälmered, energipolitisk talesperson Moderaterna; Jan-Olof Jacke, vd Svenskt Näringsliv; Mårten Levenstam, produktstrategichef Volvo Car Corporation; Pernilla Winnhed, vd Energiföretagen Sverige.

Kunden – det nya energibolaget?
3/7, 9:15-10:00, Klosterlängan på S:ta Katarinagatan 6 vid Stora Torget.
Arrangör: Energiföretagen
Medverkande: Rickard Nordin, Centerpartiet; Mattias Bäckström-Johansson, Sverigedemokraterna; Marc Hoffman, vd Eon Sverige; Jonas Tannerstad, chef för el och automation; Niclas Sigholm, vd Sigholm Tech; Anna Werner, samhällspolitisk analytiker Villaägarna; Moderator: Catherine Lillo, Energiföretagen Sverige;

Du kan söka alla arragemang på Almedals-webben och filtrera på ämne för att hitta det du är extra intresserad av, till exempel "Energi" eller "Klimat/miljö".