Rubrik och ingress till innehållet på sidan

Deltagarrekord för tioårsjubilerande kundservicedagar: ”Hållbarhet lockar helt klart”

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Huvudinnehåll

Årets kundservicedagar i Stockholm den 29–30 september på temat ”hållbart – håll bara kunden nöjd” lockar rekordmånga deltagare. Ett intressant program och spännande lokaler bidrar säkert till det stora intresset för evenemanget som arrangeras för tionde gången.

Kundservicedagarna har arrangerats i och runt omkring Stockholm sedan år 2007. De kompletterade elbranschens stora ”Kundoffensiv” som arbetade intensiv mellan åren 2004 och 2009 med att förbättra villkoren för elbranschens kunder.

– Kundoffensiven var ett nödvändigt arbete som resulterade i flera förändringar, alltifrån lagstiftning och branschrekommendationer till ökad kvalitet och precision i de olika kundprocesserna. Nytt var också att vi för första gången i stor skala lyfte fram branschens kundservicefunktion och dess personal, säger Kalle Karlsson från dåvarande Svensk Energi som var kommunikationsansvarig för kundoffensiven.

Kundservicedagar med många teman
Kundservicedagarna arrangeras för tionde gången. Första gången var på teaterskeppet nedanför slottet. Sedan dess har platser som Junibacken, Långholmen, Såstaholm, Hasselbacken och senast Hasseludden Yasuragi hyst kundservicedagarna – alla gånger med något tema som knutit an till kunden.

– Den här gången är temat hållbarhet, ett ämne som helt klart lockar till deltagande. Vi har försökt skräddarsy ett program som knyter an till hållbarhet och hållbara relationer med kunden. Det blir både aktuella, praktiska och lättsmälta inslag, säger Anna Strandberg (på toppbilden) som är ansvarig för konferensen på Energiföretagen Sverige.

Många företag på plats
Årets kundservicedagar har förlagts till nybyggda Scandic Continental i centrala Stockholm, också det en faktor som lockar. Anna Strandberg gläder sig åt det stora och spridda deltagandet:

– Det är helt fullspikat, 78 anmälda från 33 företag, fantastiskt kul. Något företag skickar nio medarbetare, ett annat sju. Det visar både på att det är viktigt att arbeta med kundtjänstfrågor och att programmet är bra sammansatt. Skojigt också att se att vi får utländska deltagare från Ålands Elhandelslag.

Kundservicedagarna besöks traditionellt av personal från både kundtjänst och marknadssidan. Anna Strandberg tror att nästa års kundservicedagar kan få ännu större deltagande i och med den nya föreningens bildande. Då kan program och inbjudan riktas bredare, även mot rena fjärrvärmeföretag.

Läs mer om kundservicedagarnas program här