Jönköpings län har en outnyttjad potential i solkraften

Publicerat av: Viktor Nordqvist ·

DEBATTARTIKEL I JÖNKÖPINGS-POSTEN 24-02-13. Ska elektrifieringen kunna genomföras snabbt och effektivt behövs alla kraftslag. Solkraften har en växande roll i Sveriges energisystem, men den har också en outnyttjad potential och närmare 60 000 villor i Jönköpings län skulle kunna försörjas med el från solparker.

Enligt regeringens bedömning måste vi planera för en dubblerad elanvändning, de kommande 20 åren. Företrädare för både näringsliv och myndigheter pekar på att stora behov kommer mycket tidigare än så, redan om tio år. Då måste alla fossilfria kraftslag välkomnas.

Enligt en kartläggning av Nätverket för solparker godkände Länsstyrelsen i Jönköpings län fyra nya markbaserade solparker under det första halvåret 2023, med en total årlig elproduktion på 21 gigawattimmar (GWh), vilket motsvarar hushållselen till 4 000 villor. Samma undersökning visade då att 17 solparker i länet fortfarande väntade på beslut. Om dessa 17 solkraftsparker godkänns av länsstyrelsen skulle det innebära en årlig elproduktion motsvarande 58 000 villors elanvändning.

De solparker som väntar på besked i Jönköpings län skulle kunna bidra till sänkta elpriser redan om 12–18 månader, om de blev godkända – något som skulle göra stor skillnad för både privata hushåll och näringslivet i länet.

Solkraften är ett av de kraftslag som kan byggas ut snabbast – vilket är goda nyheter för Jönköpings läns kommunpolitiker. Detta då hela 86 procent att länets kommunpolitiker ställer sig positiva till att bygga ut solkraften, enligt en undersökning av Demoskop/Energiföretagen från 2023.

Energimyndighetens senaste prognos pekar på 7,1 TWh producerad solel 2026, det är en rejäl underskattning enligt branschen. Men för att solenergin ska nå sin fulla potential så behövs ett antal åtgärder:

• Tillståndsprocesserna måste kortas. Liksom för alla kraftslag dras solelen med långa och oförutsägbara tillståndsprocesser samt bristande likabehandling. För att kunna bygga ut elsystemet i den omfattningen behövs lagändringar som röjer hinder för alla fossilfria kraftslag och kortar tillståndsprocesser för både elproduktion och elnät.
  • Lösningar på konflikt om jordbruksmark. Idag är jordbruksmark ett angeläget riksintresse. Med denna utgångspunkt säger länsstyrelsen ofta nej till etableringar på jordbruksmark. Men att kombinera jordbruk och solceller på samma yta kan vara ett sätt att kombinera olika nyttor. Mark med solceller kan också lätt återställas.
  • Energipolitiska mål före år 2045. Regeringens föreslagna energipolitiska proposition har mål till 2045, vilket är bra. Men det är långt till 2045. Vi vill se att regeringen återkommer med tydliga delmål, målsättningar och förslag för ökad elproduktion innan dess.

Sverige AB har ett skriande behov av mer elproduktion från alla fossilfria kraftslag och solen är redo att leverera. Låt solen lysa på Jönköping så väl som Sveriges energisystem.

Lars Andersson, solkraftsexpert Energiföretagen

Madeleine van der Veer, talesperson, Nätverket för solparker

Läs debattartikeln i Jönköpingsposten här.

Lars Andersson

Ansvarig för vindkraft, solenergi och energilager/vätgas
Enhet: Energisystem
E-post: lars.andersson@energiforetagen.se