Ei varnar för oschyssta elhandlare

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Så var det dags igen. Energimarknadsinspektionen, Ei, går ut med en uppmaning om att iaktta försiktighet vid telefonförsäljning av elavtal. Just nu får de in många klagomål om oseriösa telefonförsäljare som uppger att de samarbetar med kundens befintliga elleverantör eller elnätsföretag, trots att detta inte stämmer. Vi passar på att istället puffa för Schysst elhandel.

– Vi välkomnar att Ei uppmärksammar problemen med oseriösa säljmetoder. Det är ett fåtal aktörer som skapar otrygghet bland kunder och misstro för elmarknaden. Detta är en av anledningarna till att vi i branschen skapat certifieringen ”Schysst elhandel”, kommenterar Catherine Lillo, ansvarig slutkundsmarknad el, nyheten.

Elhandelsföretag som certifierat sig med Schysst elhandel har kvalitetssäkrat sin säljprocess genom att uppfylla ett antal kriterier, närmare bestämt 18 kundlöften, som går utöver lagkraven och som gäller för såväl konsument som näringsidkare. Idag kan kunder välja mellan 26 ”Schyssta elhandlare”.

På jämförelsesiten Elskling.se synliggörs också vilka elhandlare som är certifierade.

Marie Lindh

Ansvarig slutkundsmarknad el