Otillräckliga statliga åtgärder för ett effektivt elsystem

Riksrevisionen presenterade idag sin rapport om statens åtgärder för utveckling av elsystemet som man menar varit reaktiva och bristfälligt underbyggda. Riksrevisionen pekar ut ett antal tidigare beslut som har genomförts utan tillräcklig konsekvensanalys och fått negativa följdeffekter för energisystemet.

Regeringen och de statliga myndigheterna har inte genomfört åtgärder på ett tillräckligt effektivt sätt för att elsystemet ska utvecklas i linje med det övergripande målet för energipolitiken. Senfärdigt agerande, kortsiktighet och dåliga konsekvensanalyser är de största bristerna, skriver Riksrevisionen i sin kommentar.

Riksrevisionen lyfter i sin rapport (RiR 2023:15) till exempel koldioxidskatten på kraftvärme, avfallsförbränningsskatten och effektskatten kärnkraften. Konsekvensanalysen av hur elförsörjningen påverkades av besluten var bristfällig bedömer riksrevisionen.

- Historiskt har det genomförts allt för många kortsiktiga åtgärder färgade av politiken. Vi instämmer i Riksrevisionens analys att förslag som riskerar att påverka energisystemets funktion och leveranssäkerhet också måste föregås av noggranna konsekvensanalyser. Det blir ännu viktigare framöver med den stora utbyggnad av energisystemet som väntar för att möta det växande elbehovet. Jag hoppas och tror att denna rapport kan bidra till mer långsiktiga beslut framöver, säger Åsa Pettersson, vd på Energiföretagen Sverige.

Riksrevisionen ger flera rekommendationer där man lyfter att regeringen behöver bli bättre på att förbereda och genomföra åtgärder med påverkan på elsystemet, liksom att både regeringen och Svenska kraftnät (Svk) behöver bli bättre på att hantera konsekvenserna av sina beslut. Därutöver ges ett antal rekommendationer riktade mot regeringen och Svk. Bland annat bör Svk snabbare reagera på utbyggnadsbehovet i elnätet och utreda hur man bättre kan nå den planerade utbyggnadstakten. Man kan även nyttja det mandat som EU-lagstiftningen ger för att maximera elsystemets överföringskapacitet och samhällsnytta, exempelvis för att skapa incitament för produktion som stödjer systemet.

- Investeringar inom energisektorn är långsiktiga och behöver ges långsiktiga förutsättningar. Ett starkt elnät är en helt nödvändig förutsättning till att klara elektrifieringen. Riksrevisionen pekar att Svk kan göra mer både för utbyggnad och att utnyttja existerande nät, avslutar Åsa Pettersson.

Läs mer om rapporten på Riksrevisionens hemsida.