Ta fram nationella riktlinjer för behandling av elolyckor

Publicerat av: Viktor Nordqvist ·

DEBATTARTIKEL I DAGENS MEDICIN 24-04-09. Sjukvården brister i behandling och bemötande av elolyckor och problemen har ökat de senaste åren. Därför gör vi, som är yrkesverksamma i elbranschen, ett gemensamt upprop för att uppmärksamma behovet av bättre vård vid elolyckor.

Elektrifieringen är nyckeln till klimatomställningen och energibranschens behov av befintlig såväl som ny kompetens är stort. Energibranschen har mycket att erbjuda med goda arbetsvillkor, låg sjukfrånvaro och ett gediget säkerhetsarbete i fokus. Men det sker dessvärre fortfarande arbetsplatsolyckor och när det handlar om elolyckor kan konsekvenserna bli allvarliga.

Antalet elolyckor och tillbud inrapporterade till Elsäkerhetsverket har varit relativt konstant den senaste femårsperioden. Men enligt Elsäkerhetsverket anmäldes 752 skador under 2022 på grund av elolyckor. Det är en ökning med 7 procent jämfört med året innan.

Vård efter elolyckor är inte en självklar del av utbildningen för läkarstudenter och övrig sjukvårdspersonal. Förutom risk för bristande vårdinsatser med komplikationer och långvariga hälsoproblem riskerar det att leda till en dålig resursanvändning och icke kostnadseffektiv vård. Eftersom forskning på området är begränsad, finns det från sjukvårdens sida heller inte någon möjlighet att ge säker information till patienten om en elolycka i framtiden kan ge besvär eller bestående men som till exempel känselbortfall.

Branschorganisationen Föreningen för industriell elteknik har vid två tillfällen, 2019 och 2022, frågat samtliga 21 regioner, Socialstyrelsen och Socialdepartementet, om det finns riktlinjer för behandling av patienter som råkat ut för en elolycka. Undersökningen visar att det råder bristande samordning inom och mellan landets 21 regioner när det gäller behandling av skadade vid elolyckor.

Bristen har gjort att den psykosociala oron ökar hos personal i energibranschen över att inte få rätt behandling om man skulle råka ut för en elolycka.

I Sverige pågår nu en ”andra våg av elektrifiering” där elektricitet ersätter andra energikällor framför allt inom industri- och transportsektorerna. De ökade källorna till el tillsammans med ökad lokal produktion via till exempel solceller på villatak kommer potentiellt att skapa ytterligare risk för elolyckor.

Det finns därför ett behov av nationella riktlinjer för behandling av elolyckor inom sjukvården. Ett enhetligt och standardiserat tillvägagångssätt att behandla elskador är viktigt för att säkerställa att patienterna får en högkvalitativ vård och för att minska risken för komplikationer och långvariga effekter av skadorna. Nationella riktlinjer kan också säkerställa att patienten får rätt vård vid rätt tidpunkt och att samarbetet mellan olika vårdgivare är smidigt och effektivt.

Vi föreslår därför att regeringen vidtar följande åtgärder:

- Ge Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram nationella riktlinjer för behandling av elolyckor

- Ge universiteten i uppdrag i högskoleförordningen att inkludera vård efter elskador som en del av utbildningen.

Låt oss göra energibranschen ännu tryggare tillsammans. Nationella riktlinjer kommer bidra till en enhetlig och adekvat vård av patienter som drabbats av elskador och minska risken för komplikationer och långvariga effekter av skadorna.

Åsa Pettersson, VD Energiföretagen

Ola Månsson, VD Installatörsföretagen

Lars Skoglund, Ordförande Föreningen för industriell elteknik

Mats Ählberg, Branschansvarig Sveriges Elkraftentreprenörer

Läs debattartikeln i Dagens medicin här.