Elnätsföretagen hjälper varandra - 40.000 drabbades av ovädret

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Cirka 40.000 elkunder var som mest utan el efter onsdagens våldsamma oväder över nordligaste Sverige. Det drabbade området i Norrbotten och Västerbotten är till ytan ungefär lika stort som Götaland. Energibranschens frivilliga samverkansorganisation aktiverades redan på onsdagseftermiddagen.

Vindstyrkorna på onsdagen uppmättes till cirka 25 sekundmeter. Torsdagens väderprognos talar om vindar på 12-20 meter/sekund – dock avtagande till kvällen. I Tornedalen väntas mera snö, vilket kan leda till nya trädpåfall.

Ännu mitt på torsdagen saknade cirka 16.000 kunder el. Dessa fördelades på följande företag: Luleå Energi, Piteenergi, Vattenfall, Umeå Energi, Boden Energi, Övertorneå Energi och Skellefteå Kraft.

Energibranschens elsamverkan är ett frivilligt åtagande sedan minst 15 år tillbaka, som bygger på att företagen hjälper varandra med manskap och materiel. Mats Andersson, regionchef i nord för Energiföretagen Sverige, säger i en kommentar:

– Fortfarande inventeras omfattningen av skadorna på det drabbade ledningsnätet. Alla tillgängliga resurser har satts in – montörer, helikoptrar, skotrar, skogsarbetare exempelvis. Under dagen kommer hjälp att begäras in från elnätsföretagen i hela den norra delen av landet samt Mellansverige. Positivt i sammanhanget är den rådande midnattssolen, vilket innebär att mörkret inte begränsar arbetstiden – dock måste självklart alla ligga inom de tillåtna gränserna.