Kunden – det nya energibolaget?

Publicerat av: Anna Lejestrand ·

ALMEDALEN - Hur stor kundflexibilitet är realistiskt att räkna med i vårt nya energisystem? Och vems är ansvaret att genomföra de nödvändiga åtgärderna? Det var några av de frågor som diskuterades under Energiföretagens, och Arena Energis, sista seminarium i Almedalen. Bransch, kundrepresentanter och politiker diskuterade frågorna under ledning av Catherine Lillo.

Många, kanske framför allt från politiskt håll, pratar om ökad flexibilitet och aktiva användare som en nyckel till att skapa balans i ett energisystem med allt mindre planerbar elproduktion och en samtidig kraftig ökning av elbehovet. I EU pratar man om att ”kunden ska vara hjärtat i energisystemet”, men vad menas med det och hur ska det gå till?

 

Här kan du se Catherine Lillo tala om kunden som elproducent

För att kunna ta del av detta video-material så behöver du godkänna användande av marknadsföringskakor. Klicka nedan för att ändra inställningarna för kakhantering.
Ändra inställningar

 

Anna Werner från Villaägarna sa att detta med att tänka energieffektivt är en naturlig del av att vara villaägare. Och att även om det finns en del entusiaster som installerar solceller och köper elbil så väntar de flesta på ”nästa steg”. Man vill helt enkelt vara säker på vad det är som gäller innan man fattar avgörande beslut.

Industrins kundrepresentant, Helén Axelsson från Jernhusen, berättade att delar av svensk industri är väldigt elintensiv, de använder redan idag 40 TWh el per år, och självklart är man redan en mycket aktiv kund. Hon frågade också retoriskt om det var industrins och kundernas ansvar att säkerställa att elsystemet fungerar, eller samhällets ansvar att säkerställa att vi fortsatt har en konkurrenskraftig industri som kan förlita sig på stabil tillgång på el?

Marc Hoffmann, vd Eon Sverige, var väldigt tydlig med att det är branschens ansvar att göra det enkelt för kunden att göra hållbara val genom smarta och automatiserade lösningar. Pernilla Winnhed, vd på Energiföretagen, höll med om det positiva med aktiva kunder och att det är viktigt att få fram ny teknik och nya modeller, men betonade också att det måste ske på en marknad. Det ska vara lika villkor för alla aktörer så att inte en sorts aktör – till exempel aggregatorer, undantas från krav eller avgifter och på så sätt snedvrider marknaden.

Från politiskt håll rådde ganska stor enighet. Malin Fijen Pacsay från Miljöpartiet sa att nyckelord var enkelhet och digitalisering och menade att vi är vana vid relativt låga elpriser i Sverige och en jämn tillgång till el. Kanske behöver vi öppna upp för ny prissättning där vi betalar mycket mer vid effekttoppar.

Vid seminariet deltog: Anna Werner, Villaägarna; Helén Axelsson, Jernhusen; Jonas Tannerstad, Örebrobostäder; Marc Hoffmann, Eon; Niclas Siholm, Sigholm Tech; Pernilla Winnhed, Energiföretagen; Malin Fijen Pacsay (MP); Mattias Bäckström-Johansson (SD), samt Rickard Nordin (C)

Centerpartiets energipolitiska talesperson Rickard Nordin hakade på och försäkrade att en del enkelhet kommer att komma med det ”nya gröna avdrag” som är en del av januariöverenskommelsen.

 

Se intervjun med Rickard Nordin.

För att kunna ta del av detta video-material så behöver du godkänna användande av marknadsföringskakor. Klicka nedan för att ändra inställningarna för kakhantering.
Ändra inställningar

Mattias Bäckström-Johansson, Sverigedemokraterna, poängterade rättviseaspekten. Det vill säga att vi måste akta oss för att subventionera lösningar som solceller och elbilar för de kapitalstarka, som sedan ska betalas via elräkningen av hela kollektivet, och kanske framför allt av dem med minst plånbok.

Helén Axelssons avslutande budskap var en oro för att vi lutar oss tillbaka och säga att balansen i energisystemet ”fixar sig” med hjälp av lösningar vi kanske inte ens ser idag. Svensk industri måste kunna lita på det svenska elsystemet om den ska fortsätta investera i Sverige.