Pernilla Winnhed i lunchekot om vindkraftsökning och elexportrekord

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Energiföretagens vd Pernilla Winnhed kommenterade i gårdagens luncheko det faktum att vindkraften i år väntas slå alla tiders rekord i Sverige. Dessutom visar exporten ett stort nettoöverskott redan nu. Lyssna här på det nära två minuter långa inslaget.

Redan på morgonen den 4 juli gick TT ut med informationen, baserad på halvårsstatistik från Energiföretagen Sverige. Budskapet var att Sverige går mot ett rekordår för både vindkraft och nettoexport av el. TT följdes av ett utskickat pressmeddelande av Energiföretagen Sverige under förmiddagen på samma tema.

Budskapet fick stor spridning i flera tidningar och ingick även i Rapport på kvällen. Energiföretagens vd Pernilla Winnhed intervjuades av dagens eko, en intervju som sändes i lunchekot den 4 juli.

Lyssna på intervjun

I intervjun förklarar Pernilla Winnhed den stora ökningen av vindkraft med att vi haft en tydlig politik under lång tid och att vindkraft på land blivit alltmer konkurrenskraftig. Mer vindkraft kommer, men ett budskap var också att andra kraftslag behövs.

Lyssna på intervjun i lunchekot här, inslaget pågår mellan 18:05 och 19:50.

Magnus Thorstensson

Ansvarig råkraftmarknad