Rubrik och ingress till innehållet på sidan

Lansering av Färdplan el – för ett fossilfritt samhälle

Publicerat av: Annika Johannesson ·

Huvudinnehåll

Den 16 januari presenterar Energiföretagen Sverige i samarbete med Fossilfritt Sverige vår Färdplan el – för ett fossilfritt samhälle. Välkommen att följa seminariet, på plats eller via webbsändning.

Sverige ställer om till ett fossilfritt samhälle, med sikte på nettonollutsläpp år 2045. Inom ramen för Fossilfritt Sverige har många branscher och aktörer samlats kring färdplaner för hur de ska bli fossilfria. En stor del av lösningen är att elektrifiera mer, vilket innebär en ökad elanvändning motsvarande minst 1,5 gånger hela Danmarks elanvändning och ett rejält ökat effektbehov.

För att möta denna efterfrågan med leveranssäker, fossilfri el som säkrar svenska företags konkurrenskraft, har Energiföretagen Sverige tagit fram ”Färdplan el – för ett fossilfritt samhälle” i samarbete med Fossilfritt Sverige.

På ett seminarium den 16 januari presenterar vi färdplanen, med branschens åtaganden och uppmaningar till andra aktörer som behöver bidra. Seminariet kommer att webbsändas och om du planerar att följa det via webben behöver du bara notera datum och tid.

För dig som vill vara med vid seminariet på plats krävs en anmälan. Nedan finner du tid, plats och länk till anmälan.

Datum: 16 januari 2020

Tid: Start kl. 09.30 (registrering och kaffe från kl. 09.00) och avslutning kl. 11.30. Därefter bjuder vi på lunch.

Medverkande: Pernilla Winnhed, vd Energiföretagen Sverige, Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige, Per Holm, projektledare Energiföretagen Sverige samt ett antal samhällsaktörer som påverkar och påverkas av färdplanen.
Det fullständiga programmet med presentation av fler medverkande är under framtagande.

Plats: Nalen, konferenslokal Pelarsalen
Ingång David Bagares gata 17, Stockholm

Hitta hit: https://www.nalen.com/kontakt/

Anmäl dig här, om du vill delta på plats.

Per Holm

Ansvarig klimatpolitik