Godkänn först de havsbaserade vindparker som redan ligger på regeringens bord

Regeringen har beslutat om Sveriges första havsplaner och om att ge Energimyndigheten, tillsammans med andra myndigheter, uppdrag att peka ut lämpliga områden för havsbaserad vindkraft. De områden som initialt pekas ut ska bidra med 20-30 TWh el årligen, enligt regeringen. Energiföretagen är positiva men uppmanar samtidigt regeringen att godkänna de vindkraftsparker som redan ligger och väntar på regeringens bord.

Energiföretagen Sverige välkomnar att regeringen tar nya steg för att planera för havsbaserad vindkraft. Vid pressträffen idag nämndes också att regeringen förbereder en proposition för ett reformerat kommunalt veto angående vindkraft, vilket Energiföretagen välkomnar.

Sverige behöver ny elproduktion – inte minst i södra Sverige för att möjliggöra elektrifiering av samhället och möta klimatutmaningen. Samtidigt ligger det redan sju ansökningar för havsbaserad vindkraftparker på regeringens bord och väntar på beslut.

- Vi ser positivt på regeringens ambition att möjliggöra ännu större utbyggnad av havsbaserad vindkraft, säger Lars Andersson, ansvarig för vindkraftsfrågor hos Energiföretagen Sverige. Samtidigt vill vi lyfta att det redan nu ligger sju ansökningar hos regeringen för havsbaserade vind och väntar på beslut. Dessa anläggningar skulle ge flera tiotals TWh i en nära framtid och vi uppmanar därför regeringen att snarast godkänna dessa. Planer och strategier är bra men här har vi flera parker som är redo att börja byggas, och leverera el om 3-4 år, om bara regeringen ”trycker på startknappen”.

Läs mer om regeringens beslut på regeringens hemsida.

Lars Andersson

Ansvarig för vindkraft, solenergi och energilager/vätgas
Enhet: Energisystem
E-post: lars.andersson@energiforetagen.se