Följ energibranschens medarbetare i realityserien ”Högspänning”!

Den 27 mars har tv-serien Högspänning premiär på Viaplay och TV3 där programmet sänds på måndagar 21.00. I serien får publiken följa personer i energibranschen för att ta del av hur deras vardag ser ut. Programmet är ett samarbete mellan Vattenfall och Skellefteå Kraft, och presenteras i samarbete med Energiföretagen Sverige.

I programmet Högspänning får TV-tittarna följa ett antal medarbetare i energibranschen i deras spännande arbetsvardag bland högspänningsledningar, vattenkraftverk eller högst upp i vindkraftverken. Programmet sänds på TV3 och på Viaplay.

Vattenfall och Skellefteå Krafts satsning är ett led i att positionera energibranschen som en spännande, mångfacetterad och attraktiv bransch att jobba i. Målet är att satsningen ska ha en positiv inverkan på hela branschens arbete med att attrahera medarbetare.

För att kunna ta del av detta video-material så behöver du godkänna användande av marknadsföringskakor. Klicka nedan för att ändra inställningarna för kakhantering.
Ändra inställningar

Lotta Henrysson, HR chef för Vattenfall Sverige kommenterar i ett pressmeddelande:

- Intresset för energifrågor har aldrig varit större. Elpriser, elanvändning och olika fossilfria kraftslagdiskuteras flitigt. Vi ville ta chansen att visa hjältarna bakom delar av Sveriges energiförsörjning.

Mirjam Bellgran, personalchef på Skellefteå Kraft:

- Vi vill vara en bransch och ett företag som fler människor väljer att söka sig till och som fler känner sig hemma i. Därför behöver vi synas i många kanaler för att nå fram till ytterligare målgrupper. Vi ser stora möjligheter att genom Högspänning öka attraktiviteten för såväl Skellefteå Kraftkoncernen som för branschen och för regionen, säger Mirjam Bellgran.

Enligt en undersökning från Energiföretagen kommer cirka 1700 tekniker och ingenjörer i energiföretagen att gå i pension de närmaste tre åren. De flesta behöver ersättas men behovet är större än så. Energibranschen kommer att behöva rekrytera närmare 8 000 nya tekniker och ingenjörer de närmaste tre åren.

- Energibranschen kommer att behöva arbeta hårt för att säkra all den kompetens vi behöver idag och i framtiden. Att på detta sätt visa upp det stora och viktiga arbete som energibranschens medarbetare gör, varje dag, är ett varmt välkommet initiativ av Vattenfall och Skellefteå Kraft. Jag är övertygad om att satsningen får en positiv inverkan på hela branschens arbete med kompetensförsörjningsfrågan, säger Åsa Pettersson, vd på Energiföretagen Sverige som deltar i satsningen i egenskap av programsponsor.

Länk till Vattenfalls pressmeddelande

Länk till Skellefteå Krafts pressmeddelande

Om Högspänning:
Viaplays Högspänning visar medarbetare på Vattenfall och Skellefteå Kraft. Serien produceras av Delta Studios och i samverkan med Energiföretagen Sverige. Serien har premiär den 27 mars 2023, på Viaplay och visas även på måndagar klockan 21.00 på TV3.

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, Vattenfalls pressavdelning, 070 611 81 92
Nina Munter, Skellefteå Krafts pressavdelning 076 117 77 93