Debatt i danska Børsen

DEBATT i Børsen 20180327. Vd:arna för de nordiska branschorganisationerna; Dansk Energi, Finsk Energi, Energi Norge och Energiföretagen Sverige, har tillsammans skrivit under en debattartikel som publicerades i danska Børsen den 27 mars. Budskapet är att Tyskland agerar i strid med EU:s arbete för en inre marknad, genom att begränsa överföringen av el - från Norden till Tyskland. Något som kostar nordiska aktörer pengar och minskar tillgången på grön el i Tyskland. EU-kommissionen nu ska undersöka saken.

Vestagers vigtige kamp for nordisk strøm

Der er en betydelig milliongevinst at hente for os i Norden, hvis vi får mulighed for at eksportere vores stadigt grønnere strøm frit ned til Tyskland. Derfor er det så vigtigt, at EU-Kommissionen, med Margrethe Vestager i spidsen, nu går ind i sagen om, at tyskerne i årevis har forhindret, at vi har kunnet eksportere strøm til de tyske forbrugere. Det har årligt betydet mistede eksportindtægter for de nordiske lande på et trecifret millionbeløb.

I de seneste år har under 20 % af kapaciteten på elkablet mellem Jylland og Tyskland været tilgængelig for nordiske el-producenter. Det svarer til, hvis nordiske bilister kun måtte bruge op til 1/5 af vejbanen på motorvejen i Tyskland. Tyskernes ageren i sagen om nordisk el-eksport er i direkte modstrid med den ånd, der ligger i det indre marked. Man kan ikke forestille sig, at Tyskland vil modsætte sig eksport af mælk, kød eller andre nordiske varer. Det er derfor et stærkt og nødvendigt signal, at EU’s konkurrencekommissær er gået ind i sagen, og vi forventer, at den tyske net-operatør, TenneT, nu vil rette ind og leve op til ånden i det indre marked. Det betyder, at man fra tysk side ikke længere sætter en prop i elkablet mellem Jylland og Tyskland.

En åbning af elmotorvejen fra det nordiske elmarked til Tyskland vil ikke kun betyde, at tyske elkunder får lettere adgang til billig og grøn strøm fra de nordiske lande. Det vil også gøre det mere attraktivt at investere i ny vedvarende energi, da det marked, den grønne strøm kan afsættes på, bliver markant større. Det gælder vækst og grøn omstilling, og der er derfor ingen tid at spilde.

Af Anders Stouge (viceadm. direktør, Dansk Energi), Jukka Leskelä (CEO, Finsk Energi), Pernilla Winnhed (CEO,  Energiföretagen Sverige), Oluf Ulseth (CEO, Energi Norge)