Hjälp GIVEWATTS att sprida ljus i Kenya – ny film framtagen

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

GIVEWATTS julkampanj ska sprida ljus till en ny region, södra Narok i västra Kenya på gränsen till Tanzania. I hela Narok County-området bor knappt 900 000 personer varav merparten lever helt utanför elnätet och använder därför fotogen, ved och kol för ljus, uppvärmning och matlagning. Målet är att nå ut med 2 000 nya solenergilampor till skolbarnen och deras familjer. Energiföretagen fortsätter att samarbeta med GIVEWATTS.

GIVEWATTS är en organisation som förser ren och säker energi till områden i Kenya (och sedan sommaren 2015 även i Tanzania) som saknar el. Ungefär 1,3 miljarder människor på jorden – eller 1 av 5 – har inte tillgång till elektricitet, och de flesta av dem är unga.

Energibranschen har stött GIVEWATTS i fem år nu och bidragit med största delen av de över 20 0000 lampor som installerats totalt. Det har skett kontinuerligt men också i specifika satsningar kring Elens dag 23 januari, Earth Hour och jul.

Satsa i årets julkampanj – ny film ute

Stöd julinsamlingen 2016 och var med om att skapa en hållbar utveckling i regionen och mer tid för studier åt skolbarnen i södra Narok! Se också och sprid gärna den nya film som skapats. I filmen berättar en mamma hur hennes dotter får bättre förutsättningar att lyckas nu när hon tack var bättre ljus kan studera mer.

Gå direkt till julkampanjen här

Se nya filmen här

Förra årets julkampanj gav resultat

Förra årets julinsamling blev starten för ett samarbetsprojekt med skolor i Migori i Kenya. Insamlingen resulterade i att 1 200 lampor kunde distribueras till skolbarn och deras familjer. Familjerna får möjlighet att köpa solenergilampor på avbetalning och kan på så vis ersätta fossilt bränsle med solel. För varje lampa som säljs kan en ny köpas in och säljas till nya familjer.

Ett år senare har GIVEWATTS snart nått ut med dessa 1 200 solenergilampor. Arbetet fortsätter hållbart i Migori för att nå ytterligare 1 000 familjer under år 2017, allt tack vare förra årets julinsamling som kickstartade det resultatet vi ser idag.

Läs om energibranschens samarbete med GIVEWATTS hittills här