Kalle Anka-effekt för elanvändningen på julafton?

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Statistik över elanvändningen på julafton visar en ökad användning kring klockan 15, samtidigt som Kalle Anka visas på svensk TV. Liknande avvikelser från normala mönster för elanvändningen har noterats till exempel i Storbritannien i samband med fotbollsmatcher.

15 års statistik över elanvändningen för julafton visar att någonting händer klockan 15 som bryter den normala kurvan över elanvändningen vintertid. Normalt har en vinterkurva två tydliga ”pucklar” – en då vi går upp på morgonen och gör frukost, tänder lampor och duschar, och nästa när vi kommer hem på kvällen och lagar middag.

Men på julafton händer någonting. Då syns en tvär uppgång vid 15-tiden, alltså lite före normalkurvans ”puckel” som dessutom är rundare. Uppgången på julafton sker samtidigt som Kalle Anka gör entré på TV, kanske i kombination med värmning av glögg och kaffekokning.

Magnus Thorstensson är elmarknadsanalytiker hos Energiföretagen Sverige:

– Vi har sett samma mönster i Storbritannien vid större fotbollsmatcher, där man i halvlek och efter slutsignalen sätter på te. Där uppstår liknande hack i normalkurvorna över elanvändningen. Vi har inget sådant kollektivt beteende i Sverige så det närmaste vi har är kanske Kalle Anka på julafton.

Sant eller inte, tidigare i veckan meddelade SOS Alarm i ett pressmeddelande att antalet samtal till 112 tydligt minskar under Kalle Anka-timmen. De fem senaste åren har minskningen varit mellan 16–26 procent, enligt SOS Alarm som också skriver: ”Kalle Ankaeffekten visar hur stor påverkan vårt agerande och våra livsmönster har på exempelvis antalet olyckor och våldsbrott i samhället”.

Kanske kan vi nu även lägga till en Kalle Anka-effekt på elanvändningen?

Se diagram nedan som visar de 15 senaste julaftnarna

• Kalle Anka-uppgången syns runt klockan 15.
  • ”Morgonpuckeln” då vi stiger upp, tänder lampor, duschar och gör frukost syns tydligt före klockan 15.
  • Att kurvorna hamnar på olika nivåer olika år beror på olika utomhustemperatur de olika årens julaftnar, vilket påverkar elanvändningen.

Elanv%C3%A4ndning%20vid%20klockslag%20p%C3%A5%20julafton