Rubrik och ingress till innehållet på sidan

Skapa nytt i stället för att konkurrera

Publicerat av: Mattias Jönsson ·

Futurologen Magnus Lindkvist. Foto: Anneli Tofte

Huvudinnehåll

Med ett humorsprakande anförande avslutade futuristen Energi 2016 och hans budskap för framgång i framtiden var tydligt: Tänk mindre på att konkurrera och tänk mer på att skapa nytt. Det är så framtiden angrips framgångsrikt.

Vi sitter på 23:e våningen i en skyskrapa, dricker Cosmopolitan och diskuterar sol, vind och vatten som energikälla. I närheten finns det ett Starbucks. I vilken stad är vi, frågar Magnus Lindkvist retoriskt och svarar:

– Göteborg. Men det skulle lika gärna kunna ha varit Stockholm, Malmö eller på många andra platser runt om i världen. Vi lever i en horisontell värld och det innebär att samma saker sker på flera platser i andra länder. Just nu pågår det säkert 100 energiseminarier runt om i världen, men ni kan vara lugna, ni är på det bästa, sade han med glimten i ögat.

Den horisontella världen ger likriktning och vi drivs av att fånga idéer i andra länder och implementera dem på den inhemska marknaden. Det är så du når framgång i dag: Ripoff and duplicate.

– Det blir ökad konkurrens där fler kämpar om mindre, sade han illustrerat av en bild med ett gäng hungriga katter som lystet iakttar sitt lilla byte i form av en mus i en bur.

Magnus Lindkvist fyllde sitt anförande med humor – vass men också snällare, oavsett form fick han mycket skratt till svar. Men där fanns också ett tydligt budskap: Likriktning i alla dess former, skapar ingen framgång och ett samhälle som utvecklas.

Kontrasten till en horisontell värld är vertikal värld, förklarade han.

– I en vertikal värld kan något som har setts som omöjligt bli möjligt.

Och för att kunna förutspå framtiden krävs det att man funderar över vad som kan bli möjligt. Han visade en tecknad framtidsbild skapad på 1950-talet. Enligt den var tron att i framtiden kommer männen att åka helikopter till sina jobb och på taket står hemmafruarna och vinkar hejdå. Så har det inte blivit för de kunde inte tänka sig en framtid där kvinnor vill arbeta.

– Framtidstänkande handlar inte om att framtidsspå utan att utmana ramarna, sade han.

I en vertikal värld jobbas det för att skapa nytt i stället för att göra som alla andra och försöka bli bäst genom att konkurrera. Men samhället premierar konkurrens och göra sådant som är känt, meden nytt möts med:

– Det kommer inte att funka och om det funkar borde det vara olagligt. Vi belönar ofta konkurrens och bestraffar skapa, sade han.

Konkurrens är inte så svårt. Det handlar om att göra samma sak varje år lite bättre. Skapande är svårare och bygger mycket på motsättningar, kreativa friktioner. Det var friktioner mellan medlemmarna i popbandet Depeche Mode som skapade deras megahit ”Enjoy the silence”, berättade Magnus Lindkvist och fyllde rummet med låtens olika delar som stod i kontrast till varandra, men som tillsammans till slut skapade en megahit. Tydligare kunde den kreativa friktionen nog knappats ha illustrerats.

Magnus Lindkvist summerade avslutningsvis i fyra goda råd för att angripa framtiden på ett skapande och framgångsrikt vis: Leta efter hemligheter, experimentera, ha kreativ friktion och döda gamla idéer.