Energiföretagen Sverige utlyser tävling: Vem har skrivit årets bästa energiuppsats?

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Nu bjuder Energiföretagen Sverige in studenter vid svenska universitet och högskolor till tävlingen ”Energiföretagens examensarbete 2016”. Temat är energibranschens utmaningar och Energiföretagen hoppas på examensarbeten som tar upp till exempel nya affärsmodeller och frågeställningar kring effektfrågan.

– Vi vill uppmuntra studenter att ställa frågor och söka svar på forskningsproblem som är angelägna för energibranschen. Ett sätt att göra detta på är att utlysa en tävling för bästa examensarbeten, säger Lisa Hjelm ansvarig för kompetensförsörjningsfrågorna på Energiföretagen.

Priset delas ut i två kategorier: bästa uppsats i naturvetenskap och teknik och bästa uppsats i samhällsvetenskap och ekonomi. Uppsatsen ska vara på kandidat-, magister- eller masternivå och godkänd under år 2016.

– Det är breda kategorier, men vi vill att de ska hantera temat för tävlingen som är energibranschens utmaningar. Vi hoppas kunna ta del av både examensarbeten som bearbetar till exempel nya affärsmodeller och frågeställningar kring effektfrågan, säger Lisa.

En jury med namnkunniga personer från branschen utser en vinnare i varje kategori. Flera av jurymedlemmarna har tidigare år varit med i juryn då tävlingen drevs i Svensk fjärrvärmes regi. Utdelning av priset sker på Energiföretagen Sveriges årskonferens i Stockholm 13–14 mars 2017.

Juryn är nu redo att ta emot alla tävlande bidrag, och Lisa intygar att studenter runt om i Sverige väntar på möjligheten att få delta.

– Vi har redan fått förfrågningar från studenter som är ivriga att skicka in sina examensarbeten till oss. Det känns så klart riktigt roligt att studenterna är stolta över sina arbeten och att de ser fram emot att få dem lästa av fler än sina handledare och opponenter.

Senast 5 december 2016 ska årets bidrag vara inskickade till Energiföretagen.

Läs mer här: Tävla om årets energiuppsats