Energiföretagen Sveriges ordförande och vd nominerade till Årets Kraftkvinna

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Nätverket Kraftkvinnorna har nominerat 35 kvinnliga kandidater till titeln Årets Kraftkvinna som ska utses den 25 oktober. Bland de nominerade finns Energiföretagen Sveriges ordförande Monica Karlsson – till vardags vd för Halmstads Energi och Miljö – och Energiföretagen Sveriges vd Pernilla Winnhed.

De nominerades ”kompetens och gärningar spänner över ett imponerande register”, som Kraftkvinnorna uttrycker sig på sin hemsida. De 35 kvinnorna kommer främst från företagsledning och styrelser i energiföretag men också i några fall från övriga näringslivet. Bland dessa kvinnor finns Energiföretagen Sveriges ordförande Monica Karlsson och föreningens vd Pernilla Winnhed (toppbilden ovan, Monica Karlsson till vänster).

Glädjande är att också Ann-Sofie Borglund, chefredaktör för Energiföretagen Sveriges tidning Fjärrvärmetidningen, är bland de nominerade. Tidningen har under de senaste åren arbetat mycket målmedvetet med mångfald i de intervjuer och reportage som görs för att belysa aktualiteter på fjärrvärmeområdet.

Nätverket Kraftkvinnorna bildades under våren 2015 för att synliggöra och lyfta kompetenta kvinnor i energibranschen och samtidigt motverka bilden av att det är brist på erfarna kvinnor i energibranschen. Ett mål är att öka andelen kvinnor i ledningsgrupp och styrelser i företag och organisationer inom energibranschen.

Årets Kraftkvinna ska lyfta förebilder
I energibranschen finns många kunniga och driftiga kvinnor, som inte syns lika ofta som sina manliga kollegor, konstaterar Kraftkvinnorna. Det behövs goda förebilder. För att synliggöra och lyfta kompetenta kvinnor i energisektorn och locka fler till branschen, har priset Årets Kraftkvinna därför instiftats. Från Kraftkvinnornas hemsida:

”Priset tilldelas en kvinna som på ett kraftfullt sätt:

• arbetar inom energibranschen eller närliggande bransch/organisation.
  • har synliggjort kvinnor i/utanför den egna organisationen.
  • har visat mod, tagit ansvar för och drivit på för en stor förändring när det gäller jämställdhet i sitt företag/sin organisation.
  • har tagit betydande kliv för sin egen/andras karriärutveckling.”

Kraftkvinnorna arbetar i övrigt med att synliggöra kvinnor i energisektorn på flera sätt. Hemsidan innehåller en uppdaterad lista med kompetenta kvinnor i energibranschen som kan användas av rekryterare, konferensarrangörer och andra som söker efter energikompetens. Listan begränsas inte till nätverkets medlemmar utan är en inventering av kompetensen i branschen.

Vidare ska nätverket skapa en plattform genom möten och mingel för utbyte av tankar och idéer samt stöd i karriärval. Dit är alla kvinnor i energisektorn välkomna.

Besök Kraftkvinnornas webbplats