Värme och ljus ger en god jul

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Tänk dig en jul utan el och värme? Stearinljus och brasor i all ära, men utan el och värme skulle Sveriges julfirande stanna av. Därför vill vi tacka dem som jobbar under jul- och nyår för att se till att vi har el och fjärrvärme i våra hus.

Hela vårt samhälle är beroende av energi. Och inte är behovet mindre mitt i vintern. Däremot tänker vi sällan på dem som ser till att vi kan knäppa på lampan, sätta på spisen och vrida på värmen i elementen.

Johan Nilsson är driftledare på Mälarenergis kraftvärmeverk i Västerås vilket innebär att han ansvarar för driften av kraftvärmeproduktionen och leder det dagliga arbetet på anläggningen. I år gör han och 15 av hans kollegor det även under julen.

Jag kommer att jobba på Mälarenergis Kraftvärmeverk under helgerna för att se till att de som bor i Västerås, Hallstahammar och Surahammar har det varmt och skönt i sina hem. Det är en väldigt viktig uppgift vi har som fjärrvärmeleverantör och jag är stolt över att få arbeta i en så betydelsefull roll. Självklart är det en uppoffring att jobba på julafton eller nyår, men med planering tillsammans med familjen och företaget går det att lösa firandet så att båda familj och kunder blir nöjda.

I vår moderna värld tar vi energin för given och i Sverige kanske än mer, eftersom det sällan är avbrott i leveranserna. Och tänk – vi får inte vilken el eller fjärrvärme som helst, utan el som till 98 procent är fossilfri och fjärrvärme som till över 90 procent består av förnybar och återvunnen energi.

I år sänder vi därför en tacksamhetens tanke till Johan och hans kollegor på Mälarenergi och alla andra energiföretag runt om i vårt kalla, mörka vinterland som ser till att vi kan fira vår jul med värme och ljus.

Tack och God jul!