Fjärrvärmetidningen tar det kallt

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Nummer tre av Fjärrvärmetidningen finns ute nu och temat för det här numret är fjärrkyla. Ett verkligt aktuellt ämne eftersom fjärrkylan växer så det knakar.

Det senaste numret av Fjärrvärmetidningen finns nu att läsa som e-tidning. Eftersom temat är fjärrkyla kan du läsa om ”Kylfantomen på Operan” som handlar om Kungliga Operan i Stockholm där man har haft fjärrkyla sedan 1999 för att kompensera för all värme som alstras av teknisk utrustning, strålkastare och publik. Det innebär trots detta en rejäl utmaning att i en gammal byggnad få till ett inomhusklimat som passar både publik, musiker, dansare och instrument.

- Här blir man aldrig riktigt färdig. Det är alltid något som måste åtgärdas. Man får vara kreativ, säger Johan Fredendal som arbetar som drifttekniker.

Normalårskorrigerad förbrukningstatistik för värme är av största vikt för fjärrvärmeföretag men nu börjar behovet av likadan statistik för kyla öka i takt med ökad försäljning av komfortkyla. Christer Boberg på SMHI förklarar att det är mer komplicerat att korrigera kylstatistik än värmestatistik.

Två olika utvärderingar av värmepumpsanläggningar finns också med i tidningen, ett personporträtt av Energiföretagens styrelseordförande, och Halmstad Energis vd, Monica Karlsson, en artikel om nya skatteförslag som påverkar branschen och mycket mer.

Trevlig läsning!

Nästa nummer av Fjärrvärmetidningen utkommer den 9 juni. Det kommer att vara ett dubbelnummer med tema produktion.