Tolv skolor nominerade till final i Future City

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Den 26 april är det dags för final i Future City 2016/2017 på Tekniska museet i Stockholm. Tolv skolor från hela Sverige är nominerade till finalplatserna. I Future City tävlar elever i årskurs 6–9. De agerar samhällsbyggare och ska med fantasi, kunskap och kreativitet bygga framtidens stad.

I tävlingen Future City ska eleverna tänka fritt och samtidigt inspireras av tekniska lösningar med inriktning på bebyggelsen. Hur ser framtidens stad ut? Vem bor där? Hur transporterar vi oss själva och gods? Hur fungerar det med vatten, avlopp, återvinning och inte minst energi?

– Tanken är att det ska öka nyfikenheten och kunskapen kring teknik och yrken inom samhällsbyggnad och skapa intresse kring hur vi skapar ett hållbart samhälle. Vi hoppas också att det ska ge de deltagande eleverna en rolig, spännande och utmanande upplevelse. Kunskapen eleverna behöver för att lösa uppgifterna i Future City kommer från många olika ämnen: teknik, NO, SO, bild, med flera. Det är ett bra projekt att jobba ämnesövergripande med, säger Ann-Charlotte Geissler som ansvarar för tävlingens genomförande.

Hela landet representerat

I årets tävling deltar 45 skolor med drygt 2 500 elever från årskurs 6–9 över hela Sverige. Tre separata delmoment finns:

• Minecraft, där eleverna bygger en digital modell över en stad. Årets tema är kopplat till Kiruna som i verkligheten också ska flytta.
  • Uppsats, där de tävlande beskriver en stad som ska vara till för alla, unga som gamla. Fokus ligger framför allt på hur unga ska få plats i staden i framtiden, och hur staden då ska anpassas.
  • Modell, som handlar om att med valfritt material – helst återvunnet – bygga en framtidsstad. Alla viktiga delar av staden ska vara med som transportvägar, boende, återvinning, energikällor, serviceinrättningar med mera. Modellen ska också innehålla en rörlig helst kreativ del.

Skolor som skickar in tävlingsbidrag i alla tre tävlingskategorierna är automatisk kvalificerade att delta i tävlingen Årets Future City-skola. Inför finalen har 12 skolor nominerats enligt följande:

Future City Minecraft

Framtidskompassen, Vellinge

Säbyskolan Rönninge, Stockholm

Viktor Rydbergs skola Vasastan, Stockholm

Future City Uppsats

Gröndalsskolan, Värnamo

Högalidskolan, Kiruna

Montessoriskolan Pärlan, Skene

Future City Modell

Birkaskolan Mälaröarnas Montessoriskola, Stockholm

Ljusterö skola, Stockholm

Österbyskolan, Österbybruk

Årets Future City-skola

Ekholmsskolan, Linköping

Folkungaskolan, Linköping

Viby Friskola, Rimbo

Jury från olika branscher

Juryn består av representanter från företag och organisationer som är med och arrangerar. I år är det Lantmäteriet, Trafikverket, Energiföretagen Sverige, Sveriges Byggindustrier och Sveriges Arkitekter som ska avgöra vilka som vinner de åtråvärda priserna. Vinnande klass i varje delmoment får 5 000 kronor och vinnare i Årets Future City-skola får 25 000 kronor.

– Det är alltid spännande att få vara med och träffa framtiden, här i form av ungdomar som verkligen jobbat hårt tillsammans för att kreera något. Jag tror stenhårt på att de inspireras och kan lockas till någon av de branscher som finns med kring utformningen av städer. På energisidan ser vi många innovativa inslag som en dag kan få se dagens ljus, säger Kalle Lindholm från Energiföretagen Sverige, som är en av jurydeltagarna.

Den 26 april vet vi vilka skolor som vunnit de olika momenten i Future City. Om kanske 20–30 år vet vi om någon av dagens deltagare lyckats realisera sina idéer i praktiken. Spännande!

Läs om Future City här