Nya fjärrvärmedagarna med bredare program lockar många

Publicerat av: Annika Johannesson ·

Fjärrvärmedagarna är Energiföretagens konferens med fjärrvärmen i fokus. I år är konferensen utvecklad på alla ledder; strategiska frågor, forskning, marknad, teknik och produktion. Årets tema är "Fjärrvärme i världsklass – hur behåller vi tätpositionen?". Just detta får även deltagarna vara med och bidra till, i en workshop dag två. Möt vår moderator Viktoria Raft, och ta del av hennes tankar om fjärrvärmens framtid.

Intresset är mycket stort för Nya Fjärrvärmedagarna. Drygt 150 personer samlas för att ta del av intressanta föredrag, bidra i workshopen om nästa steg för fjärrvärmen, nätverka och utbyta erfarenheter med kollegor i branschen. Temat för Fjärrvärmedagarna är "Fjärrvärme i världsklass – hur behåller vi tätpositionen?".

Fjärrvärmedagarna inkluderar i år även Strategidagarna och dess innehåll. Det innebär att det finns många intressanta, parallella sessioner att välja mellan, som täcker in politiken, marknad, miljö, teknik, forskning och goda exempel från branschen.

Årets konferens hålls i Stockholm den 25-26 april och modereras av Viktoria Raft.  Viktoria är känd från energibranschen och Kraftkvinnorna, och numera konsult på Diplomat PR. Hon berättar om sina förväntningar på konferensen och vad hon tänker om fjärrvärmens framtid.

Viktoria%20Raft,%20moderator%20f%C3%B6r%20Fj%C3%A4rrv%C3%A4rmedagarna%202018

Viktoria, du ska moderera årets Fjärrvärmedagar, vad ser du mest fram emot?

- Att få höra det senaste från branschen, det är ett väldigt spännande program. Sedan ser jag så klart fram emot att få träffa tidigare kollegor och höra hur de har det och vad de tycker är de mest aktuella utmaningarna i fjärrvärmesektorn just nu.

I din bakgrund har du flera år i energibranschen. Med den erfarenheten, vad tror du branschen behöver samlas kring?

- Jag tror att man behöver anamma digitaliseringens möjligheter ännu mer och arbeta än mer datadrivet för att kunna använda den analysen till att förbättra kundupplevelsen.

Vad saknar du i politiken för att stärka fjärr- och kraftvärmens roll i energisystemet?

- Jag saknar en enhetlig målbild hos politiken och myndigheterna för fjärrvärmen idag och i framtiden. Politiken har visat på tydlighet exempelvis i energiöverenskommelsen. Men tyvärr spretar myndighets-Sverige. Ett exempel är Boverkets byggregler, där vissa förslag till förändringar, som är ute på remiss just nu, går åt helt motsatt håll mot Energikommissionens uttalande om att det behövs en konkurrenskraftig fjärr- och kraftvärmesektor. Det skapar inte konkurrensneutralitet mellan uppvärmningsslagen och fjärrvärmen missgynnas. Det är olyckligt. Det underlättar inte energiomställningen eller ett ökat hållbart byggande, avslutar Viktoria Raft.

Några fler  du möter på Fjärrvärmedagarna

Paul%20Voss,%20vd%20Euroheat%20and%20power

Paul Voss, vd för Euroheat & Power, fjärrvärmens röst i EU.

Pernilla%20Winnhed,%20vd%20Energif%C3%B6retagen%20Sverige

Pernilla Winnhed, vd Energiföretagen Sverige.

Emil%20H%C3%B6gberg,%20statssekreterare%20S,%20foto%20Regeringskansliet

Emil Högberg (S), statssekreterare hos Energiministern.

Mari-louisePersson-energiexpert-Riksbyggen-%20foto-Riksbyggen

Mari-Louise Persson, energiexpert Riksbyggen.

SvenWerner-Hogskolan-Halmstad

Sven Werner, Halmstad Högskola, professor med fjärrvärmen i fokus.

Kristina%20Lygnerud,%20H%C3%B6gskolan%20i%20Halmstad-IVL

Kristina Lygnerud, forskare IVL/Halmstad Högskola.

Läs mer om Fjärrvärmedagarna.