Kärnkraften störst 2018 – rekord i Ringhals och Oskarshamn 3

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Som Energiföretagen Sverige tidigare noterat i pressmeddelande var kärnkraften det kraftslag som gav mest el år 2018. Den producerade 65,8 TWh (terawattimmar = miljarder kilowattimmar) vilket är 41,5 procent av totalt producerad el förra året. Vattenkraften var näst störst med 38,5 procent. Produktionsrekord noterades för Ringhals och Oskarshamn 3.

Statistiska Centralbyrån har nyss gett ut elstatistik från förra året, med mer definitiva siffror för alla månader. Energiföretagen Sverige visade kring nyår i pressmeddelande en mer preliminär sammanställning där uppskattade värden från december ingick.

Den nya elbalansen bekräftar att kärnkraften blev största kraftslag och överträffade vattenkraften med knappt 5 TWh. Vattenkraften landade på 60,9 TWh vilket är lågt jämfört med normalvärdet som ligger på 65,5 TWh. 2018 års värde var dock högre än till exempel torråret 2003 då endast 53 TWh producerades.

Två produktionsrekord

Kärnkraftens 65,8 TWh är en hög siffra. Ringhals fyra reaktorer producerade 30,1 TWh, mer än något svenskt kärnkraftverk någonsin gjort. Oskarshamn 3, den enda rektorn i drift under 2018 (O1 och O2 under stängning) slog rekord och gav 10,6 TWh. Forsmarks produktion i de tre reaktorerna blev runt 25 TWh, det tredje bästa resultatet sedan starten.

– Det är imponerande att kärnkraften kan producera så hög andel, med bara 8 av ursprungligen 12 reaktorer i drift. Det visar på att effekthöjningarna som gjorts varit lyckosamma och att drift och underhåll av anläggningarna sköts med högsta kvalitet, säger Carl Berglöf som är kärnkraftsansvarig hos Energiföretagen Sverige.

Att kärnkraften överträffat vattenkraften hände senast 2013. Efter år 2000 har det inträffat tre gånger till; 2003, 2004 och 2006. Den största differensen noteras år 2004 som var ett verkligt torrår. Kärnkraften producerade då 14,5 TWh mer än vattenkraften.

Förra årets elbalans

Så här fördelade sig 2018 års elproduktionssiffror och elanvändning i TWh:

Vattenkraft                         60,9     (38,5 %)
Kärnkraft                            65,8     (41,5 %)
Vindkraft                            16,7      (10,5 %)
Övrig värmekraft              14,9        (9,5 %)
Summa elproduktion*  158,3
Elanvändning                  141,1
Nettoexport                       17,2

* I balansen ingår inte solkraften som producerade 0,2 TWh enligt Svenska kraftnät.

Läs tidigare pressmeddelande om elbalansen från december 2018 här, där även elpriser från 2018 visas.

Foto: Oskarshamn 3, källa OKG