Nu har 4 av 10 elkunder en Schysst elhandlare

Publicerat av: Eva Rydegran ·

I höst har ett antal nya elhandelsföretag fått certifieringen Schysst elhandel och 20 företag är nu certifierade.

Schysst elhandel är en certifiering som Energiföretagen Sverige tagit fram för att elkunder ska kunna känna sig trygga i sitt val av elhandelsföretag. Bland annat måste en Schysst elhandlare följa 17 särskilt uppställda kundlöften. För kunden ska det vara tydligt vad de köper och vad avtalet innebär. Genom att elhandelsföretagen certifierar sina säljaktiviteter ska det bidra till att fler kunder kan lita på sina elhandelsföretag.

Med de fyra nya företagen som fått certifieringen nu i höst är det sammanlagt 20 som kan kalla sig Schysst elhandlare och tillsammans har de 40 procent av Sveriges elkunder.

– Vi är verkligen glada över att kunderna nu har ett flertal aktörer att välja mellan som efterlever kriterierna i ”Schysst elhandel”. Vi är också glatt överraskade över att så stor andel kunder faktiskt redan idag har en certifierad elhandlare och vår förhoppning är att fler kunder nu får upp ögonen för ”Schysst elhandel”, säger Catherine Lillo ansvarig för slutkundsmarknad el på Energiföretagen.

De senaste företagen som lagts till i listan är E.ON, Upplands Energi, Tidaholms Energi och Alingsås Energi. Här kan du se hela listan med certifierade företag.

Mer information om Schysst elhandel hittar du här.

Catherine Lillo

Regionchef Mitt