Seminarium: Finns det hopp i klimatmörkret?

Varmt välkommen på frukostseminarium den 6 februari tillsammans med Johan Kuylenstierna, Annika Ramsköld, Pernilla Winnhed och Markus Wråke. Vi har ett begränsat antal platser så vi välkomnar din anmälan så snart som möjligt.

Den senaste rapporten från FN:s miljögruppsprogram (UNEP) är dyster läsning. Utsläppen i världen minskar inte, utan tvärtom. Samtidigt finns det ljusglimtar. Kolanvändningen avtar ordentligt i både USA och Europa, Greta Thunberg har lyckats skapa en global klimatrörelse och elektrifieringen väntas bli nästa stora industriella revolution. 2020 markerar ett nytt decennium och nya möjligheter. Dem vill vi diskutera.

Varmt välkommen på frukostseminarium!

Johan Kuylenstierna, vice ordförande för Klimatpolitiska rådet, gör en global utblick och ger sin syn på vad som krävs framåt. Finns det en ”tipping point” i sikte – då vi snarare ser att utvecklingen börjar gå åt rätt håll?

Annika Ramsköld
, hållbarhetschef på Vattenfall, berättar om arbetet med att bli fossilfria inom en generation. Ett arbete som inte bara omfattar den egna verksamheten utan även om att driva på utvecklingen utanför energibranschen, bland annat genom det internationella initiativet Leadership Group for Industry Transition.

Pernilla Winnhed, vd Energiföretagen Sverige och Markus Wråke, vd Energiforsk deltar tillsammans med föregående talare i ett samtal om vad behövs för att Sverige ska ta ledartröjan internationellt och vilka initiativ krävs från politiken och samhället för att komma snabbare framåt i klimatarbetet.

Datum: 6 februari 2020
Tid: Frukost från 08.00, seminariestart 08.30.
Vi avslutar cirka 09.30.
Plats: Piazzan, Energiföretagen Sverige,
Olof Palmes gata 31, 6 trappor

Begränsat antal platser, anmälan krävs, ange även specialkost. Anmäl dig senast den 3/2. Anmäl dig här.