Förtydligande av uttalande i Ekot

Publicerat av: Anna Lejestrand ·

I Ekots nyhetssändning på eftermiddagen den 8 december medverkade Energiföretagens elmarknadsanalytiker Magnus Thorstensson i ett förinspelat inslag. Detta byggde på en intervju tidigare under dagen. Inslaget kan tolkas som att Energiföretagen Sverige föreslår att Svenska kraftnät (Svk) ska dela ut flaskhalsintäkter till kunderna i södra Sverige. Så är inte fallet, utan en konsekvens av att uttalandet ursprungligen är en del av ett längre resonemang.

Enligt EU:s Elmarknadsförordning kan flaskhalsintäkter - ytterst förenklat - användas till att 1) garantera tilldelning av överföringskapacitet eller 2) till investeringar för ökad överföringskapacitet. Om detta uppfyllts i tillräcklig grad, får intäkterna användas som underlag vid fastställandet av Svk:s stamnätstariffer.

Det är därför inte möjligt att göra en riktad återbetalning av flaskhalsintäkterna till en avgränsad del av elkunderna. Däremot kan de användas för att bidra till att finansiellt garantera Svk:s framtida tilldelning av överföringskapacitet till marknaden, vilket kommer nämnda kunder till godo.

Energiföretagen menar att Svk i enlighet med artikel 30 i EU-kommissionens riktlinje för förhandstilldelning av kapacitet ((EU) 2016/1719), även kallad Forwardkoden, ska bidra till god likviditet i marknaden för prissäkringar. Detta kan finansieras genom flaskhalsintäkter.

Under senare tid har ett flertal elhandelsföretag aviserat att man inte längre kommer att erbjuda fastprisavtal till kunder i södra Sverige. Detta som en konsekvens av dålig likviditet i prissäkringsmarknaden.

Om Svk skulle använda flaskhalsintäkter för att ställa ut lämpliga produkter i enlighet med Forwardkoden så förbättras möjligheten för elhandelsföretagen att hantera sina risker. Därmed underlättas för elhandelsföretagen att även fortsättningsvis kunna erbjuda kunderna fastprisavtal.

Magnus Thorstensson

Ansvarig råkraftmarknad