Nordenergi i kritiskt brev om Svenska kraftnäts begränsningar av elöverföring

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Den nordiska samarbetsorganisationen inom energisektorn, Nordenergi, uttrycker stöd för Energimarknadsinspektionens (Ei) utredning om Svenska kraftnäts förmåga att fullgöra sina skyldigheter enligt Ren energi-paketet. Stödet gäller också övriga nordiska regleringsmyndigheters kritiska ställningstaganden till Svenska kraftnäts begäran om undantag från miniminivån för kapacitet som ska göras tillgänglig för gränsöverskridande handel för hela år 2022.

Brevet från Nordenergi är riktat till Ei och deras nordiska kollegor i Danmark (DUR), Finland (EV) och Norge (RME). Förutom kritiken så uppmuntrar Nordenergi de nordiska nationella regleringsmyndigheterna att uppmana de nordiska TSO:erna till ökat samarbete och transparens för att hitta åtgärder som mildrar problem relaterade till minskad kapacitet i elöverföringen.

Nordiskt samarbete behövs mer än någonsin

– Dagens situation är oroande. Det historiskt goda nordiska samarbetet är som bortblåst. Detta i tider när vi behöver all överföringskapacitet vi kan få, dels för att säkra leveranssäkerheten, dels för att utjämna prisskillnaderna.

Det säger Energiföretagens marknadsanalytiker Magnus Thorstensson som också är med i Nordenergis arbetsgrupp för elmarknadsfrågor och lägger till:

– Tyvärr ser vi även att den tillgängliga överföringskapaciteten inom Sverige stadigt har minskat sedan 2016. Här ser vi att det behöver etableras ett ambitiöst mål för överföringskapaciteten i det svenska stamnätet.

Läs brevet från Nordenergi här

Magnus Thorstensson