Tema kärnkraft - nytt nummer av Tidningen Energi ute!

Publicerat av: Anna Lejestrand ·

I nya numret av Tidningen Energi hittar du 12 sidor Tema Kärnkraft, en stor intervju med Energiföretagens vd Åsa Pettersson och inte minst ett stort reportage om det unika samarbetet Händelö där restprodukter från staden, industrin och lantbruket blir el, fjärrvärme, drivmedel, djurfoder och gödsel i Händelö industripark i Norrköping. En förebild som ger stor klimatnytta, enligt forskarna.

Det känns som att komma hem igen, sa Åsa Petterson när hon tillträdde vd-posten på Energiföretagen i april 2021. Nu, ett drygt år senare, har hon hunnit med att träffa126 av Energiföretagens medlemsföretag. Och om energifrågan var het för ett år sedan är den glödhet nu efter vinterns kraftiga prisökningar på el och Ukrainakrigets konsekvenser. Energi kan rent av segla upp som en av de centralanvalfrågorna.

- Energiomställningen är ju på allas läppar. Den här utvecklingen visar att fossilfritt är lösningen och att vi måste snabba på tempot ytterligare, säger Åsa Pettersson.

För att klara klimatmålet – nettonollutsläpp till 2045 - krävs dubbelt så mycket el, kraftiga elnätsutbyggnader och smarta systemlösningar som gynnar systemets flexibilitet. Och i allt detta har landets energiföretag en nyckelroll för att klara utmaningen. Energiföretagen har också lagt fram en färdplan för branschen och ett antal tidslinjer för att visa på vad som behöver göras för att klara målen. En del av punkterna kan man sakta börja bocka av, men mycket återstår.

Vilka är de viktigaste frågorna att ta tag i för landets politiker?

– Ja, det är ju en mängd frågor, till exempel att bestämma teknikval vid nätutbyggnad, underlätta för vindkraft i kommunerna, skapa bättre villkor för kraft- och fjärrvärme och se till att regelverket för vätgas kommer på plats.

Läs hela intervjun med Åsa Pettersson i senaste numret av Tidningen Energi. Dessutom 12 sidor tema kärnkraft, reportage om elnätsbranschens OS - Metod- och maskindagarna, en guide till nya regler för elnätsföretag enligt EU:s ren energipaketet och porträtt av energistrategen Niclas Sigholm. Och mycket mer!

Läs Tidningen Energi på energi.se eller direkt på e-magin.

Vill du vara med i tidningen eller tipsa om bra nyheter? Kontakta chefredaktör Johan Wickström