Energiintensivt Ystad Summit och färdplan för Skåne

Publicerat av: Viktor Nordqvist (föräldraledig) ·

En oberoende och öppen demokratisk mötesplats, ett regionalt Almedalen med fokus på sydsvenska frågor. Detta är ambitionen för Ystad Summit som hölls den 7-8 september. Energiföretagen var på plasts och stod värd för flera seminarier med energiteman. Se de välbesökta energiseminarierna från Ystad Summit på energiforetagen.se/play.

Energiföretagen hade inte mindre än fyra seminarier – och intresset var stort och flera seminarium blev fullsatta. Ett genomgående tema för Energiföretagens fyra seminarier var att Sydsverige är hela Europas sämst balanserade elområde.

Energifrågorna och Sydsverige var först ut. Skåne står inför betydande utmaningar och måste öka sin självförsörjningsgrad av eleffekt avsevärt. Detta var budskapen från Skånes Effektkommission, som presenterades av Anna Jähnke, ordförande för Regionala Utvecklingsnämnden i Skåne och ordförande i kommissionen tillsammans med Anders Östlund, VD för Öresundskraft. Skåne måste bli 50 % självförsörjande på eleffekt senast år 2030 enligt kommissionen som listar ett antal reformområden. Se hela seminariet här.

Regional kraftproduktion idag och imorgon. Detta blev en fördjupning med fokus på just förutsättningen för ny elproduktion i Södra Sverige. Seminariet tog sin utgångspunkt i de tillväxtbehov för olika kraftslag som pekats ut av Effektkommissionens färdplan.  Företrädare för European Energy och RWE Renewables informerade hur man kan bygga mer sol- och vindkraft och Kraftringen berättade om ny planerbar kraftvärmeproduktion. Därefter följde en diskussion med lokala politiker från skånska kommuner. Se hela seminariet här.

Så tar vi tillvara på drivkrafter för energiomställningen. På detta seminarium diskuterade Sandra Johanne Selander, från Länsstyrelsen Skåne med Carl Adam von Arnold, Jordberga Gård och Ulrik Stridbaek, Örsted. Vilka hinder och vilket motstånd har deras respektive energiprojekt stött på och hur kan dessa lösas? Diskussionen togs vidare med Per Ribacke, Kommunstyrelsens ordförande Alvesta (S) och Louise Eklund (L), Liberalernas energitalesperson. Se hela seminariet här.

Ny teknik som bidrar till energiomställningen. Detta blev en experttung djupdykning i ny teknik och ett samtal om hur digitalisering, batterier, vätgas och andra lösningar kan hjälpa till att lösa expertpanelen. I samtalet deltog Karin Waldén, Kraftringen, Magnus Sahlin, Trelleborg Energi, Max Åhman, LTH och Ingvi Thorkelsson, Axpo. Diskussionen leddes av Hannes Sonnsjö, LTH. Se hela seminariet här.

Anders Karmehed

Regionchef Syd