Få energinyheter i den ekonomiska vårpropositionen

Publicerat av: Viktor Nordqvist ·

Den 15 april presenterade regeringen sin ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2024. Läs Energiföretagens kommentarer på budgeten nedan.

-  Det är positivt att regeringen i vårbudgeten aviserar att deras tillväxtagenda framöver kommer att fokusera på investeringar i bland annat klimatomställning, energiproduktion och kompetensförsörjning. Men det är problematiskt att regeringen inte gör något åt skattetrycket på energiområdet med kraftigt ökat fastighetsskatteuttag på elproduktion och fortsatt uppräkning av energiskatten på el nästa år. Budgeten är tunnsådd på konkreta energi- och klimatsatsningar och tempot behöver nu öka i reformarbetet för att ge bättre förutsättningar för klimatomställningen i industrin och transportsektorn, säger Åsa Pettersson, vd Energiföretagen.

Få energinyheter i vårändringsbudgeten

Vårändringsbudgeten är tunnsådd på energinyheter – bland de få nyheterna finns en satsning på 100 miljoner kronor extra för att stödja en utbyggd laddinfrastruktur inom Klimatklivet. Budgetbemyndigandet för Klimatklivet utökas också med 500 miljoner kronor för att kunna bevilja fler stora, komplexa och mer långsiktiga investeringar i klimatomställningen. Regeringen föreslår också ett nytt bemyndigande på 320 miljoner kronor för att ingå de ekonomiska åtaganden som krävs för att fatta nödvändiga beslut om investeringsstödet för energieffektivisering och minskad el- och gasanvändning i småhus.

Regeringen pekar på vikten av stabil elförsörjning för både tillväxt och klimatomställning.

Regeringen uttalar i vårbudgeten att de viktigaste förutsättningarna för klimatomställningen är trygg och kostnadseffektiv leverans av fossilfri energi, effektiva tillståndsprocesser och tillgång till relevant kompetens. Stabil, fossilfri el är avgörande för tillväxten, men även för klimatomställningen i industrin och elektrifieringen av transportsektorn. Arbetet med att få ny kärnkraft på plats i Sverige fortsätter, enligt regeringen.

För att bygga Sverige starkare och rikare uttalar regeringen att deras tillväxtagenda framåt kommer att fokusera på investeringar i infrastruktur, klimatomställning, forskning, energiproduktion, samt regelförenklingar och kompetensförsörjning. Regeringen avser bland annat att lägga fram en forsknings- och innovationsproposition vars fokus är excellens, internationalisering och innovation.

I vårbudgeten omnämns också att en starkt bidragande faktor till nedgången i inflationen är lägre energipriser, där inte minst elpriserna har fallit markant sedan vintern 2022. Regeringen nämner att även om bostadsbyggandet gått ned så har övriga näringslivets investeringar ökat vilket beror på att det finns ett stort investeringsbehov, bland annat till följd av klimat- och energiomställningen.

Läs mer på regeringens hemsida här.

Erik Thornström

Ansvarig skatter och styrmedel - resurseffektivitet och energianvändning
Enhet: Politik & samhälle
E-post: erik.thornstrom@energiforetagen.se