Energibranschen – en av de mest attraktiva branscherna!

Publicerat av: Eva Rydegran ·

PRESSMEDDELANDE 190515. I Nyckeltalsinstitutets årliga release av Attraktiv Arbetsgivarindex placerar sig Energibranschen återigen i toppskiktet av de mest attraktiva branscherna. Detta år på andra plats, tätt bakom it & telekombranschen.

På bilden tar Lillemor Olsson (till höger), HR-chef på Jämtkraft, emot pris för ”Mest attraktiv och hållbar arbetsgivare” av Nyckeltalsinstitutets vd Tina Ekström.

I år var matchen om förstaplatsen jämn. It & telekom, energibranschen och fastighetsbranschen är med några poängs mellanrum de tre sektorer som är mest attraktiva enligt Nyckeltalsinstitutets mätningar. Indexet utgår från nio nyckeltal som exempelvis tillsvidareanställningar, lön och karriärmöjligheter.

Det som kännetecknar energibranschen är att arbetsgrupperna är relativt små och att det är låg sjukfrånvaro. Det är även hanterbara avgångar och jämställt utifrån de förutsättningar som finns. Det vill säga att andelen kvinnliga och manliga chefer speglar sammansättningen bland medarbetare.

– Det är oerhört roligt att energibranschen placerar sig i toppskiktet i år igen. Det är viktigt att vi inte blir malliga utan att vi fortsätter att driva utvecklingen framåt samt fortsätter kommunicera hur bra vår bransch är, säger Neval Bilici, ansvar för kompetensförsörjningsfrågor Energiföretagen.

I nyckeltalsinstitutets mätning ingår ett trettiotal företag inom energi- och elbranschen. Jämtkraft är det företag som vann priset ”Mest attraktiv och hållbar arbetsgivare”.

– För att framgångsrikt positionera Jämtkraft i energiomställningen, behålla lönsamheten och utveckla affärerna behöver vi trygga, engagerade och energirika medarbetare. Det är fantastiskt att få ett kvitto i form av denna utmärkelse som visar att vi ligger bäst till i branschen och bland de bästa tio procenten i Sverige”, säger Erik Brandsma, vd Jämtkraft AB.

För mer information, kontakta:

Tina Ekström, vd Nyckeltalsinstitutet, tina@nyckeltal.se, 0704-538081.

Neval Bilici, ansvarig kompetensförsörjningsfrågor Energiföretagen, neval.bilici@energiforetagen.se.