Observera att lärarutbildningar inom EBR/ESA innefattar olika moment av kvalitetssäkring. Detta i form av tester och bedömning kring din sakkunskap i aktuellt ämne och din lämplighet att vara en ambassadör för Energiföretagen. Du blir alltså inte per automatik godkänd lärare efter genomförd utbildning. Om/när du blir godkänd kommer du även behöva genomföra en årlig omcertifiering för att fortsätta verka som ESA-lärare.
Ta med dig en bärbar dator till lärarutbildningen.
Läs artikel på utbildning.se "Vad är ESA? – vi reder ut begreppen"
Förkunskap
För att vara behörig att medverka på utbildningen krävs att du:
- Egen erfarenhet av arbete i energibranschen eller andra miljöer där ESA tillämpas.
- Fått ett godkännande på inlämnad ansökan samt intyg på arbetslivserfarenheter
- Genomfört förtestet med godkänt resultat (länk till förtestet får du i bokningsbekräftelsen).
- Lärt dig innehållet i ESA Grund och ESA Arbete
Metodik och pedagogik
Lärarutbildningen bygger på hur du kan ta till dig och anpassa utbildningsmaterialet och övningar efter deltagarnas förutsättningar och kompetensbehov. Du kommer lära dig hur materialet är uppbyggt och själv använda underlagen i fiktiva lärarmoment.
Dokumentation
Du får elsäkerhetsanvisningarna ESA Grund och ESA Arbete samt annan anpassad dokumentation. Efter godkänd utbildning får du gratis access till LÄR Q (där allt presentationsmaterial finns uppdaterat) samt gratis abonnemang på ESA Q (digital kunskapsbank).
Prisinformation
I priset ingår luncher och kaffe samt middag. Obs! Kursdeltagare bokar egen logi.
Förutom deltagaravgiften tillkommer en årlig licenskostnad 5 000 kronor för medlemmar och 6 000 kronor för icke medlemmar. I licenskostnaden ingår rätten att använda kursmaterialet, kommande versioner och uppdateringar av materialet, årlig omcertifiering samt erfarenhetsutbyte med övriga lärare och Energiföretagen Sveriges experter.
Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.
Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är bindande inom ramen för våra bokningsvillkor, men kan överlåtas till annan person inom samma företag.
Vid beställning av webbkurs får du en bokningsbekräftelse med länk till kursen, efter att vi har mottagit din anmälan. Kursen finns tillgänglig i tre år efter beställning.
Bekräftelse – kallelse
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut cirka två veckor före kursstart via e-post.
Pris
Kurs och konferens
I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form, lunch och för-/eftermiddagsfika. Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell logi.
Webbkurs
Avgiften avser tillgång till kursen, prov och intyg samt i förekommande fall tillgång till ESA-Q under intygets giltighetstid.
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna.
Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%).
Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd kurs och konferens. Vid webbkurs faktureras avgiften i slutet av beställningsmånaden.
Avbokning/ombokning
Avbokning från en kurs eller konferens ska ske skriftligen via e-post.
Vid avbokning
-
mer än 30 dagar före start debiteras ingen kostnad.
-
29-15 dagar före start debiteras 50% av priset
-
14-8 dagar före start debiteras 75% av priset
-
7-0 dagar före start debiteras fullt pris
Vid ombokning (gäller enbart kurs)
Ombokning kan senast ske 14 dagar före start. Om ombokningen sker mellan dag 29-15 före start tillkommer en administrativ avgift om 1000 kr. Vid ombokning till annat kurstillfälle kan avgiften faktureras i samband med det ursprungliga kursdatumet.
Har du via Energiföretagen bokat logi vill vi göra dig uppmärksam på att vi ej står för eventuella avbokningsavgifter, utan då gäller hotell-/konferensanläggningens villkor och då vi gör en så kallad gruppbokning mot anläggningen kan avbokningstiden vara upp till 30 dagar.
Har du blivit sjuk och kan styrka detta med ett läkarintyg återbetalas avgiften (gäller ej webbkurs).
Fotografering/filmning
Ibland fotograferar eller filmar vi på våra kurser/konferenser. Om du inte vill vara med på bilder eller filmer kan du meddela detta när du kommer till kursen/konferensen. Läs mer om hur Energiföretagen hanterar dina personuppgifter i Energiföretagens integritetspolicy.
Inställd kurs/konferens
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga kurs och konferens i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare akut insjuknar och lämplig ersättare ej kan anskaffas.
Energiföretagen svarar inte för hos deltagaren, uppkomna kostnader vid inställande av kurs/konferens och tillämpar i övrigt köplagen.
Force majeure
Energiföretagen ansvarar inte för de fall då kursverksamheten hindras direkt eller indirekt genom myndighetsåtgärd, strejk, blockad, lockout, oväder, krig eller annat som står utanför vår kontroll.
Tekniska förutsättningar
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid nyttjandet av webbkurs som beror på deltagarens datorutrustning, programvara och/eller internetabonnemang.
Nöjd-kund-åtagande
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den kurs/konferens som du deltagit i. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående kontakta oss på utbildningsansvarig@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet.
Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy.
Du kan ta del av policyn i sin helhet via nedanstående länk.
Energiföretagens integritetspolicy
Om du önskar mer information eller har frågor, vänligen ta kontakt med projektkoordinator för respektive utbildning.