Digitala parlören utökad – var med och sprid den!

Den uppskattade digitala parlören – en ordlista på svenska, engelska och arabiska med syfte att hjälpa nyanlända energiexperter - har utökats och blivit dubbelt så stor. Över två tusen energispecifika begrepp ryms nu i ordlistan som är enkel att söka i och gratis att använda.

Över tusen nya termer har tillkommit och sorterats in under rubriker som; elsäkerhet, anslutningar i elnätet och solenergi. Du hittar parlören på Energiföretagens hemsida och kan söka direkt i datorn eller spara sidan som ett bokmärke i din mobil, för att även komma åt den i fält.

Upphovsmannen är Basel Taleb, projektledare på C4 Energi, med egna erfarenheter av att som nyanländ ingenjör lära sig svenska och inte minst yrkesspråket. Här kan du läsa en tidigare artikel om Basels arbete med parlören och hur den kommer till nytta i praktiken.

- Yrkesspråket är som regel den största utmaningen för utlandsfödda personer så vi är jätteglada och stolta över att presentera den utökade digitala parlören som Basel gjort ett fantastiskt arbete med och nu även uppdaterat med över tusen nya energiord, säger Elin Fellers, projektledare för Energiföretagens arbete med nyanlända, och fortsätter:

- Jag uppmanar alla våra medlemsföretag att dela parlören med sin personal så att den får en riktigt stor spridning. Och tänk på att den kan användas på så många olika sätt, inte bara av arabisktalande som vill bättra på svenskan utan även av svenskfödda som vill hitta den engelska termen eller vice versa.

Parlören finns kostnadsfritt på Energiföretagens webb, låt den bli en del av din vardag på jobbet med kollegor från olika delar av världen.

Läs mer om Energiföretagens arbete med etablering av välutbildade nyanlända.

Elin Fellers

Projektkoordinator välutbildade nyanlända