EU-förhandling om reform av elmarknad tar fart

Publicerat av: Julia Lindholm ·

Den 14 mars presenterade kommissionen sitt förslag till reform av EU:s elmarknad, med syfte att åtgärda de höga energipriserna. Här finns mer information om kommissionens förslag. Energiföretagen är tillsammans med sina nordiska systerorganisationer inom ramen för samarbetet Nordenergi, aktiva i arbetet kring reformen av elmarknadsdesignen och framför sin position till lagstiftarna i Bryssel.

Energiföretagen har träffat Europaparlamentets förhandlare från alla politiska grupper. Förra veckan var Energiföretagens Brysselchef Julia Lindholm i Strasbourg för att bl.a. träffa den ansvariga förhandlaren i Europaparlamentet, spanska socialdemokraten Nicolas Gonzáles Casares för att diskutera den nordiska elmarknaden, investeringar i förnybar energi och hur konsumenter kan skyddas från höga elpriser.

Arbetet med parlamentets position är i full gång. Rapportörens förslag bordläggs redan den 12 maj och deadline för ändringsförslag från övriga ledamöter är den 23 maj, varefter utskottet röstar om positionen den 19 juli. Omröstning i plenum förväntas i september. Rådets position bereds på tjänstemannanivå i arbetsgruppen för energi, där flera möten är inplanerade under våren. Den 19 juni är nästa rådsmöte för energiministrarna, där Sverige får chansen att nå en allmän ståndpunkt innan deras ordförandeskap löper ut den sista juni.

Medlemsländerna är splittrade när det kommer till frågor som inkluderingen av kapacitetsmekanismer, virtuella hubbar och vilken roll CfD-kontrakten ska spela för produktion av energi.