Fossilfritt Sveriges strategi för biogen koldioxidinfångning lanserad

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Strategin visar hur Sverige kan ta en ledande roll i utvecklingen av en ny global industri på frammarsch och Energiföretagens medlemmar är en nyckelspelare. Det handlar om att fånga in koldioxiden från kraft- och fjärrvärmeproduktion vilket skapar negativa utsläpp (bio-CCS), eller kan göras till nya fossilfria produkter (bio-CCU).

– Sverige har unikt goda förutsättningar för både negativa utsläpp och för att skapa nya fossilfria produkter samt bränslen med biogen infångad koldioxid. Och Energiföretagens medlemmar ligger i framkant, säger Per Holm ansvarig för klimatpolitik på Energiföretagen.

För att nå Paris-avtalet, som har sikte på högst 1,5 graders temperaturökning, måste världen komma ned till samma koldioxidhalter i atmosfären som i mitten av åttiotalet. Det räcker alltså inte att minska utsläppen, utan vi måste börja fånga in biogen koldioxid och lagra den permanent i berggrunden (Carbon Capture and Storage, CCS). Det innebär att permanent föra bort koldioxid från atmosfären vilket skapar negativa utsläpp. Den infångade koldioxiden kan också omvandlas till fossilfria produkter som elektrobränsle och kemikalier (carbon capture and utilization, CCU).

Syftet med Fossilfritt Sveriges strategi för biogen koldioxidinfångning är att visa hur Sverige på sikt ska kunna minska halten koldioxid i atmosfären, ta en ledande roll inom EU och utveckla en ny exportindustri för både bio-CCS och bio-CCU. Energiföretagen har varit med i framtagandet av strategin och är ett av de företag och organisationer som står bakom den.

– Det är en bra strategi. Framförallt är det positivt att den sätter ned foten på rätt ställe i den svåra frågan hur negativa utsläpp får användas. Det är fullt rimligt att både Sverige som land och ett företag kan använda de negativa utsläpp som skapas för att nå sina mål, säger Per Holm.

Läs mer om strategin på Fossilfritt Sveriges hemsida och ladda ned den här.

Läs Energiföretagens positioner om bio-CCS:

Energiföretagen föreslår regelverk för effektiv handel med negativa utsläpp.

Bio-CCS är nödvändigt för att nå klimatmålen.

Per Holm

Ansvarig klimatpolitik