Energiföretagen Sverige i många aktiviteter kring Elens dag

Elens dag firades den 23 januari precis som tidigare för att uppmärksamma nyttan med el. I år var fokus väldigt tydligt på att sprida nyttan med ljus till delar av jorden som saknar el genom samarbetet med organisationen GIVEWATTS. Och målen nåddes.

Många Elens dag-aktiviteter har genomförts av påhittiga medlemsföretag, som har gått att följa på sociala media. Energiföretagen satsade också stort på Elens dag i år, ett arbete som drivits inom ramen för det nu avslutade projektet Ladda Sverige.

Resultatet blev bra – vi nådde över 1 500 inlägg på sociala media vilket gav GIVEWATTS 50 000 kr till att installera rena energilösningar i Kenya och Tanzania i områden som saknar el. Vi introducerade också den speciellt designade stora glödlampa från företaget Cirkuslampan, vars försäljning också gagnar GIVEWATTS.

Här följer en sammanställning av Energiföretagen Sveriges aktiviteter före och under Elens dag:

  • Samarbete med designern Mathias Johansson, som tagit fram en specialversion av Cirkuslampan i form av en glödlampa. Lampan lanserades på Elens dag och 500 kronor för varje såld lampa går till GIVEWATTS. Lampan kan köpas av både företag och privatpersoner och GIVEWATTS får 50 000 kronor när 100 lampor har sålts.
  • Energiföretagen Sverige skänkte 50 kronor för varje inlägg i sociala medier fram till den 23 januari. Inlägget skulle visa nyttan med el på bild, eller vara kopplat till cirkuslampan eller till GIVEWATTS. För att bidraget räknades skulle det taggas med #elensdag #givewatts och postas på Facebook, Instagram eller Twitter. Här nådde vi över 1 500 inlägg totalt och överskred därmed de 1 000 inlägg som gav GIVEWATTS 50 000 kronor.
  • Samarbete under fyra veckor med Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam för att öka kännedom om Elens dag, nyttan med el och GIVEWATTS. Podcasten Wahlgren & Wistam har omkring 400 000 lyssnare per vecka. Avsnitt nr 97, 98, 99 (och 100 så småningom) finns att lyssna på bland annat här.
  • Samarbete med Instagramprofiler med stort antal följare på sociala media: Pernilla Wahlgren 200 000, Sofia Wistam 90 000, Frida Fahrman 38 000, Karin Boo Wiklander 37 000, Sullkullan 18 000, plus åtta andra konton med cirka 20 000 följare vardera. Deras uppgift var att nämna Elens dag och GIVEWATTS och uppmuntra följare att också dela budskapen.
  • Uppmärksamhet genom en artikel i tidningen Kupé.
  • Ett event på kvällen den 23 januari på Miss Clara Hotell i Stockholm där Energiföretagen Sverige och GIVEWATTS berättade om det hittills femåriga samarbete som inneburit över 25 000 installerade solenergilampor i Kenya och Tanzania. Under eventet lanserades också Mathias Johanssons nya lampa som ska säljas under hela år 2017. Bilden visar GIVEWATTS grundare Petter Claesson som informerar om den egna verksamheten för intresserade åhörare.
  • Energiföretagen själva firade Elens dag med tårta på eftermiddagsfika den 23 januari och besök av GIVEWATTS.