Sveriges vackraste värmeverk är Flisan af Varberg

Inom ramen för kommunikationssatsningen Ta vara på energin utlyste Energiföretagen Sverige i november 2016 en tävling för att utse Sveriges vackraste värmeverk. Sju finalister gjorde upp om titeln och vinnare blev alltså Flisan af Varberg, Varberg Energis värmeverk, designat av arkitekt Tomas Hago vid Liljewall arkitekter i Göteborg.

– Vi ville uppmärksamma nyttan med fjärrvärme på ett oväntat sätt, genom att utlysa en tävling om Sveriges vackraste värmeverk. Alla fjärrvärmeföretag har kunnat nominera sina värmeverk och en del av bedömningen har förutom den yttre skönheten byggt på motiveringen till varför just deras verk är Sveriges vackraste, säger Annika Johannesson, kommunikationsansvarig på Energiföretagen Sverige, i ett pressmeddelande, där du också kan läsa motiveringarna.

– Det känns riktigt roligt att vårt fjärrvärmeverks arkitektur uppmärksammas. Det ligger i Varbergs hamn och eftersom vi ville att det skulle passa in designades det som ett skepp. Vi hoppas att det ska inspirera till nytänkande i ett område som kommer att utvecklas mycket de närmaste åren, säger Madeleine Dragstedt, marknadschef Varberg Energi, i samma pressmeddelande.

De tre vinnarna prisas med hundra värmande räddningsfiltar för människor på flykt, som delas ut av Röda Korset vid Medelhavet. Varberg Energi får dessutom en specialtillverkad jättevepa som kan pryda verket och synliggöra värmen som produceras där. Vepans motiv är en bild från Ta vara på energin, tagen med värmekamera, som får stå som symbol för fjärrvärmens nytta.

Ett syfte, utöver att sprida kännedom om fjärrvärme på ett nytt sätt, var att bygga stolthet i branschen för det fina som fjärrvärmen bidrar med. Och vi tror att exempelvis en av finalisterna, Götene Vatten & Värme, känner att sig lite extra stolt:

Den 1 december postade vi ett inlägg om deras Västerbyverket i Götene, på Ta vara på energins Facebook-sida. Tydligen är bilder på värmeverk väldigt populära på Facebook: inlägget med Västerbyverket är just nu uppe i  över 41000 visningar, över 1400 gilla-markeringar och 25 delningar. Inlägget har också många kommentarer, av både fjärrvärmeentusiaster och dem som tycker mindre bra om fjärrvärme. Fjärrvärme engagerar!

Kommunikationssatsningen Ta vara på energin startades av tidigare Svensk Fjärrvärme (sedan april 2016 Energiföretagen Sverige) och pågick under 2 år, 2015 och 2016. Syftet med satsningen var att samla fjärrvärmebranschen kring samstämmiga budskap om fjärrvärmens nytta och samtidigt ge stöd till medlemsföretagen i dialogen med kunder och omvärlden.

Det material som tagits fram inom ramen för satsningen kan trots att satsningen nu är över,  vara till nytta för medlemsföretagen under lång tid framåt. Det är ett brett utbud, bland annat 40 bilder fotograferade med värmekamera, 7 målgruppsundersökningar, 50 Facebook-poster, tips och råd om debatt och sociala medier. Materialet kommer finnas lätt tillgängligt för våra medlemsföretag på webben med tips om hur det kan användas från februari 2017. Mer information om detta kommer inom kort.