Rubrik och ingress till innehållet på sidan

Inspiration i digitaliseringens spår

Huvudinnehåll

Hoppa på det sociala medietåget nu, våga göra fel och berätta om allt bra ni gör! Det var några av uppmaningar som gavs till de över hundra kommunikationsexperter som rest från hela Sverige för årets Kommunikationsdagar. Det var ett stort och engagerat gäng som deltog i föreläsningar, erfarenhetsutbyten och trevligheter.

Årets upplaga av Kommunikationsdagarna på Scandic Continental i Stockholm gick i digitaliseringens tecken. Kommunikationsexperter hos medlemsföretagen bjöds på femton föredragshållare, två workshops och möjligheten att föra fram egna åsikter via speakers corner. I år slogs också deltagarrekord med över 100 personer på plats.

Det genomgående temat i många av föredragen var digitalisering och alla de möjligheter som sociala medier innebär. Eller utmaningar, beroende på hur man ser det. I en bransch som inte alltid är så snar till förändring, med generiska produkter som el och fjärrvärme, så är det inte helt lätt att sticka ut och skapa sig en unik profil eller position. Detta bekräftade inte minst Kantar Sifo som med hjälp av sin Energibarometer påpekade kundernas bristande förtroende för oss som bransch, men som också menade att det finns en stor möjlighet för de företag som vågar sticka ut och skapa sig en digital profil och därmed en mer unik position.

Mer om varför man som företag ska jobba mer aktivt med sociala medier och hur man gör detta fick deltagarna veta av gänget bakom ”Social by Default”, i ett fullspäckat pass som både skapade ”ha-begär” och lite prestationsångest. Men som Magdalena Green och Anna Nestun konstaterade när de berättade om hur Tekniska Verken utvecklat sitt digitala arbete; man måste våga testa nya grepp och kanaler och inte bara nöja sig med att fundera och planera – för då blir inget gjort.

Under en fartfylld workshop så visade deltagarna också prov på stor kreativitet genom att ta fram kampanjidéer för att nå kunderna på nya och oväntade sätt, bland annat med hjälp av sociala medier.

Samhällets digitalisering har inte undgått någon. Ingen som jobbar med eller följer energifrågan har heller missat de utmaningar och strukturförändringar som vår bransch befinner sig mitt i. Budskapet på årets Kommunikationsdagar var; förändringen sker, oavsett vi vill det eller ej – så det är lika bra att se möjligheterna och börja agera på nya sätt och nya arenor. Å andra sidan lyfte Kantar Sifo fram att även om vi svenskar är mest uppkopplade i världen, så ägnar vi oss åt förvånansvärt traditionella saker på nätet; vi läser och skickar epost (94%) och vi läser artiklar (85%). Så vi ska absolut inte sluta att agera på de gamla arenorna; det vill säga skicka nyhetsbrev, ta fram kundbroschyrer eller utveckla en grym webbplats – utan vi ska säkerställa att varje organisation har resurser för att också hantera de sociala medierna.

Och om energibranschen inte har så högt anseende hos konsumenterna, så är väl snabbmatsbranschen inte så långt därefter. Just därför var det extra inspirerande att lyssna till McDonalds svenska marknadschef Raymond Mankowitz som berättade om hur de i första hand fokuserar på att skapa värde i sin verksamhet, för att sedan kunna kommunicera det de gör – istället för att försöka skapa värde genom kommunikationen. Deras nytänkande inom bland annat sponsring och employer branding har gett fantastiska resultat i både nya och traditionella medier och är något alla i energibranschen skulle kunna tjuvkika på och kopiera. För som Raymond sa: ni gör säkert fantastiska saker som ni är vara stolta över. Berätta om det!