Rubrik och ingress till innehållet på sidan

Inspirerande och konkret på kundservicedagarna

Publicerat av: Anna Lejestrand ·

Huvudinnehåll

Den 28-29 september samlades omkring 60 deltagare från medlemsföretag runt om i landet på Aronsborg i Bålsta för att inspireras, lära och självklart också nätverka med varandra. Kundservicedagarna är ett arrangemang som lockar nya såväl som gamla besökare och i år kunde vi välkomna ett par deltagare som firade tioårsjubileum – vilken ära!

Årets kundservicedagar hade lite av ett digitalt tema och flera av föredragshållarna hade sociala medier i fokus. Bland annat fick vi höra Sanna Sundell berätta om den förändringsresa som Telia inledde för två år sedan för att anpassa företagets kundservice efter nya sätt att kommunicera och nya kundgenerationens förväntningar. Även Karin Bodén från Jämtkraft var inne på samma spår och berättade hur de startat podden ”Framtidskraft” som ett led i att utveckla företagets kommunikation med omvärlden.

Vi fick också lära oss nya begrepp som ”kundbesatthet” och ”självledarskap”. Det senare höll Susanne Canu, från MT Ledarskap, en underhållande workshop om, där deltagarna genom enkla övningar fick med sig högst användbara verktyg för att skapa en mer positiv vardag, både på jobbet och privat.

Från Energiföretagen Sverige deltog också ett antal experter som delade med sig av aktuella frågor som berör kundservice på ena eller andra sättet. De handlade bland annat om:

  • Flytten av skattskyldighet från elhandelsföretaget till elnätsföretaget, vilket bland annat kommer synas för kunderna i form av en högre elnätsfaktura.
  • Den elhandlarcentriska modellen, som innebär att elhandlaren ska ansvara för kundrelationen och vara den som sammanställer och skickar en faktura till kunden. Vilka frågor ska elnätsföretagen fortsätta hantera?
  • Den nya dataskyddsförordningen (GDRP) som ersätter dagens PUL. Vad gäller?
  • Avfallshantering i fjärrvärmeverk – vilka är de vanligaste frågorna från kunder och vad är svaren?

Vad tyckte deltagarna då? Vi filmade på plats och ställde några frågor – bland annat till våra 10-årsjubilarer.