Rubrik och ingress till innehållet på sidan

Kommunikationsdagarna i maj

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Huvudinnehåll

I maj samlar vi energibranschens kommunikatörer för att diskutera energifrågor ur ett kommunikativt perspektiv: Branschens viktigaste frågor just nu – vilka är det? Hur använder vi ny teknik och nya mediekanaler i vårt arbete? Hur attraherar vi unga människor att söka jobb inom vår bransch? Och mycket mer.

Kompetensförsörjning är en av de frågor som identifierats som viktigast för energibranschen just nu. Därför har vi bjudit in den mycket omtyckta föreläsaren Anna Dyhre till Kommunikationsdagarna för att prata om arbetsgivarprofilering. Hur blir du en attraktiv arbetsgivare? Så här står det i hennes presentation:
Anna Dyhre har genom studier, praktiskt arbete och föreläsningar fått djupa kunskaper om vad som skiljer en attraktiv arbetsgivare från en mindre eftertraktad. Hon arbetar med att ta pulsen på arbetstagare världen över. Hon samlar, tolkar och sammanställer information om vad som driver och attraherar talanger på arbetsmarknaden. Man brukar kalla detta Employer Branding, eller hur man gör för att bli en attraktiv arbetsgivare.

Energiföretagen Sverige arbetar aktivt med att stötta medlemmarna i arbetet med att förbättra sitt arbete med kompetensförsörjning. Att ta fram en gemensam budskapsplattform är ett led i detta.

–Det behövs tydligare kommunikation kring energibranschen, vår funktion i samhället och de mängder av spännande uppdrag och utvecklande yrken den erbjuder. Vi behöver gemensamma budskap som väcker intresse, och får unga att påbörja resan mot ett arbetsliv i denna framtidsbransch, säger Anna Wärmé, ansvarig för kompetensförsörjningsfrågor på Energiföretagen.  

Budskapsplattformen har tagits fram med hjälp av underlag och studier utförda av Ungdomsbarometern. Olika studier har genomförts för att kunna kartlägga behovet om kompetensförsörjning från flera perspektiv. Dessa har analyserats och lett till strategiska vägval som lagt grunden för den här budskapsplattformen och varit vägledande i formuleringen av budskapen.

Lisa Hjelm från Energiföretagen kommer att berätta mer om plattformen som ska hjälpa energibranschen positionera sig genom utmanande och vass kommunikation?

Läs mer om Kommunikationsdagarna och anmäl dig här

Här kan du se intervjuer med två av våra föreläsare: Tobias Elvhage och Katarina Gentzel