Heja Fjärrvärme fortsätter sitt arbete
Publicerat av: Anna Lejestrand ·
Med initiativet Heja Fjärrvärme har ett antal fjärrvärmeföretag gått samman för att lyfta nyttan med fjärrvärme för kund och samhälle.
– Fjärrvärmeaffären är viktig för enskilda företag likväl som för Sverige som land och det behöver vi alla hjälpas åt att berätta om, säger Eva Blixt.

I mars 2025 lanserades initiativet ”Heja Fjärrvärme” av sju energiföretag där syftet är att göra fjärrvärmen mer synlig för att nå både befintliga, och inte minst nya fjärrvärmekunder.
Att kommunicera för att komma högt upp i sökmotorerna är en del i en långsiktig strategi som kompletterar den lokala marknadsföringen som sker på företagsnivå för att möta konkurrensen från andra uppvärmningsalternativ.
Intresset att ingå i initiativet har varit stort, antalet deltagande företag hade redan före sommaren ökat från sju till 40 och planerna för 2026 är i full gång.
– Fjärrvärmeaffären är viktig för enskilda företag likväl som för Sverige som land och det behöver vi alla hjälpas åt att berätta om. Ju fler vi är som syns i Heja Fjärrvärme, desto större blir våra möjligheter att kommunicera bredare och ta position på värmemarknaden, säger Eva Blixt, chef för kommunikation och kundcenter på Norrtälje Energi.
– Arbetet med Heja Fjärrvärme, där kommunikationen riktar sig mot slutkund, är ett fint komplement till Energiföretagens arbete där fokus ligger på samtal med politiker och beslutsfattare, liksom opinionsbildning. Vi arbetar ju mot samma mål; att tydliggöra värdet av fjärrvärmen för kund och samhälle, säger Anna Lejestrand, kommunikationschef på Energiföretagen.
Läs vidare om på Hem - Heja Fjärrvärme