Jennie Sjöstedt ny i styrgrupp Väst: Kundfokus och förändringsdriv

Publicerat av: Hannah Hepworth ·

Med lång erfarenhet från energibranschen och ett starkt engagemang för kundperspektivet tar Jennie Sjöstedt plats i styrgrupp Väst. Hon brinner för att driva utveckling, stärka dialogen med kunderna och vågar utmana branschens traditionella arbetssätt.

Hej Jennie Sjöstedt, ny ledamot i styrgrupp Väst! Vad är det mest utmanande med ditt jobb på Göteborg Energi och hur hanterar du det?   

Mitt jobb handlar om att balansera kund- och affärsperspektivet i stort för elnätsbolaget. Historiskt har vi varit - och är - väldigt bra på anläggningar och att leverera el, men idag förväntar sig kunderna mycket mer av oss. Att följa kundens behov i både stort och smått och driva på nätbolagets förmåga att möta dessa behov är inte helt enkelt. Mycket kretsar kring kommunikation och digitalisering. Att öka graden av detta är en utmaning för branschen, men jag tycker att vi tar kliv framåt. Det handlar mycket om att synliggöra kunden inom vår verksamhet, våga ha mycket dialog med kunderna och vara transparenta, samt att följa med i omvärldsbevakning. Det gäller både regler och föreskrifter men även goda exempel och inspiration från branschen. Sedan är det ju en ganska stor utmaning att ändra prismodellen för elnät och att försöka uppnå ett mer effektivt nätutnyttjande.

Vad tror du att du kan bidra med i den regionala styrgruppen? 

Jag tror att jag även här kan bli kundens röst och bidra med deras perspektiv. Dessutom är jag driven som person och får ofta saker att hända. Det är bättre att vi vågar göra en förändring än vi utreder allt så det ser hundra procent rätt ut på pappret, vilket ofta tar för lång tid.

Berätta något oväntat om dig själv! 

Jag är oerhört stark och kan prata om styrketräning i timmar.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Efwa Ronquist

Efwa Ronquist

Regionchef Väst
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon: 070-164 44 41
E-post: efwa.ronquist@energiforetagen.se