Ei överväger ökat skydd för fjärrvärmekunder
Publicerat av: Eva Rydegran ·
Energimarknadsinspektionen diskuterade den 10 juni en rad kundskyddsförslag med fjärrvärmebranschen, fastighetsbranschen och myndigheter. Det är rimligt och klokt att fjärrvärmeföretag redan vid prisavisering redogör för skälen till prisändring, något som ju redan görs inom ramen för Prisdialogen. Men ett förslag som myndigheten vädrade skulle i praktiken innebära en statlig reglering av prissättningen på värmemarknaden, något som ingen av parterna önskar.

Vid ett seminarium den 10 juni deltog Energiföretagen, ett antal medlemsföretag, fastighetsbranschen och myndigheter i dialogen med Ei. Det var en del i myndighetens regeringsuppdrag att stärka kundskyddet på fjärrvärmemarknaden. Vid seminariet presenterade Ei ett antal åtgärder som de utreder och överväger att föreslå.
Ett förslag från myndigheten är att fjärrvärmeföretag ska tvingas motivera sina prisändringar i samband med prisavisering. Detta skulle till stor del kunna överbrygga det informationsövertag som fjärrvärmeföretaget har och ge kunder som inte deltar i Prisdialogen bättre förutsättningar att förstå. Detta, tillsammans med utökad tillsyn, skulle utgöra ett kundskydd och framtvinga en större transparens. Förslaget, som det ser ut nu, skulle också hindra ett systematiskt utnyttjande av möjligheten till uppskjuten prishöjning som dagens bestämmelser med förhandling och medling ger.
Ett annat mer problematiskt förslag handlar om att ersätta dagens system med förhandling och medling med någon form av tvistlösningsfunktion som skulle ges uppdrag och rätt att bedöma skäligheten i prisändringar. Detta är väldigt långtgående och skulle i praktiken innebära en statlig prisreglering på denna konkurrensutsatta marknad. Energiföretagen och ett flertal deltagare argumenterade kring detta vid seminariet. Det är tydligt att ingen av parterna vill ha en så långtgående förändring, varken vår bransch, kunderna eller regeringen.
Energiföretagen har genom hela utredningen återkommande samlat ett större antal medlemsföretag för att samordna och vara ett stöd till deltagarna i utredningens referensgrupp. Branschen är enad och tydlig gentemot myndigheten och agerar konstruktivt för att hitta rimliga vägar för ett ökat kundskydd.
Ei tar nu med sig alla inspel och kommer i september att presentera ett rapportutkast för referensgruppen. Energiföretagen fortsätter dialogen och tydliggör förslagens konsekvenser. Uppdraget ska avrapporteras till regeringen i december.
Kontakta mig om du vill veta mer

Daniel Lundqvist
Ansvarig marknadsfrågor, fjärrvärme och fjärrkyla
Enhet: Energisystem
Telefon:
08-677 27 06
E-post: daniel.lundqvist@energiforetagen.se