Starkt medialt genomslag för Energiföretagen under andra kvartalet
Publicerat av: Viktor Nordqvist ·
Energiföretagen har haft ett starkt andra kvartal 2025 sett till medialt genomslag – det bästa sedan början av 2024. Med 441 publicerade artiklar, ett PR-värde på 35 miljoner kronor och en räckvidd på över 94 miljoner.

– Det är glädjande att se ett så starkt medialt genomslag under andra kvartalet. Det visar att våra frågor är högaktuella och att vi lyckas nå ut med både fakta och analys i en tid då energidebatten är intensiv. Att vi dessutom syns brett – från riksmedia till lokalpress – stärker vår roll som en trovärdig röst i energifrågorna, säger Viktor Nordqvist, pressansvarig på Energiföretagen.
Energiföretagens vd Åsa Pettersson bidrog till det fina resultatet genom att bland annat kommentera elmarknadsutredningen, en nyhet och ett uttalande som plockades upp av såväl Dagens industri som SvD. Åsa hade också sedvanligt ett antal tunga debattartiklar där hon både framfört det viktiga med ett bättre politiskt samspel mellan regering och opposition i energipolitiken, lyft fram att ingen vinner på att fjärrvärmen får sämre villkor samt att fjärrvärmen är en billig försäkring för Sveriges säkerhet.
En stor del av uppmärksamheten har handlat om elområdesfrågan, där Energiföretagens marknadsanalytiker Magnus Thorstensson varit en återkommande röst i medierna. Han har kommenterat både Svenska kraftnäts förslag (bland annat i Svenska Dagbladet), reaktionerna därefter (Göteborgs-Posten) och regeringens besked om att utreda ett gemensamt elområde för hela Sverige (Aftonbladet).
Energiföretagen hade också ett mycket fint genomslag för sin debattartikel om opinionsundersökningen om svenskars syn på elproduktion och elektrifiering, med hela 72 artiklar i lokalpress över hela landet – från Sundsvalls Tidning till Borås Tidning och Barometern. En artikel som undertecknades av våra medlemmar och Energiföretagens regionchefer.
Även Energiföretagens nyhet om vårfloden, där Magnus Thorstensson agerade talesperson fick stort genomslag med 47 artiklar, bland annat i SvD, Aftonbladet och TV4.
– Målet med vårt pressarbete är dels att Energiföretagen ska vara en relevant opinionsbildare och röst i energipolitiska frågor, dels att våra medarbetare bidrar till att öka kunskapen i viktiga energifrågor. Att vi når ut på ett bra sätt, bland annat via media, är viktigt för att skapa rätt förutsättningar för våra medlemsföretag att verka och utvecklas, avslutar Anna Lejestrand, kommunikationschef Energiföretagen.
Kontakta mig om du vill veta mer

Anna Lejestrand
Enhetschef Kommunikation
Enhet: Kommunikation
Telefon:
08-677 26 91
Mobil:
070-164 44 24
E-post: anna.lejestrand@energiforetagen.se

Viktor Nordqvist
Pressansvarig
Enhet: Kommunikation
Telefon:
08-677 25 61
Mobil:
070-164 44 61
E-post: viktor.nordqvist@energiforetagen.se