Stefan Börjesjö fokuserar på affärsmässig samhällsnytta
Publicerat av: Hannah Hepworth ·
Stefan Börjesjö är ny vd på Bjärke Energi. Här berättar han bland annat om sina fokusområden: att utveckla elnätstarifferna, förutsättningarna för flexibilitetstjänster och anpassning efter det nya normalläget med volatila elpriser.

Hej Stefan Börjesjö, ny vd på Bjärke Energi! Vem är du och vad har du arbetat med tidigare?
Jag bor sedan några år på landsbygden mellan Alingsås och Sollebrunn, tillsammans med min fru och våra två pojkar, som är 14 och 10 år gamla. Jag är uppvuxen i Hallsberg men har bott i olika delar av vårt avlånga land. Efter min driftingenjörsexamen för drygt 30 år sedan, vid Högskolan i Härnösand, påbörjade jag min yrkesbana inom energibranschen. Det blev först några år vid Vattenfall i Jämtland och Västernorrland, sedan olika roller vid både stora och mindre energibolag i Kungsbacka, Jönköping, Alingsås och Lerum. Jag har bland annat arbetat med drift- och underhållsfrågor, infrastrukturprojekt samt ledarskap och har haft olika roller som t.ex. driftingenjör, projektledare, säkerhetschef samt elnäts- och affärsområdeschef.
Vad är det första du tar tag i som vd på Bjärke Energi?
Det är många saker att ta tag i. Att lyssna in och lära känna organisationen är förstås det viktigaste för att se var vi befinner oss, se våra förutsättningar och möjligheter.
Då Bjärke Energi är en ekonomisk förening är det viktigt att möta medlemmarnas behov och vara en stabil och trygg leverantör av infrastrukturtjänster, samtidigt som vi ska möta samhällets omställning till förnybar el och nya regleringar i samband med omställningen.
Viktigt är nu att utveckla våra elnätstariffer samt förutsättningar för flexibilitetstjänster och ett effektivt utnyttjande av elnätet. I andra verksamhetsgrenar handlar fokus framför allt om att anpassa sig till omvärldsfaktorer som höga bränslepriser och det nya ”normalläget” med volatila elpriser.
Vilken utmaning ser du som den största för er som energiföretag på sikt?
Vi har en bred verksamhet med både elnät, fibernät, fjärrvärme, vattenkraft och elhandel genom bolaget BestEl. Respektive verksamhetsområde har sina egna utmaningar och möjligheter. En gemensam utmaning är dock att lyckas balansera kostnadsökningar, nya regelverk och behov av ökad resiliens, samtidigt som vi ska fortsätta leverera en hög kvalitet till våra kunder med så låga avgiftshöjningar som möjligt.
Vilken är din största drivkraft?
Jag trivs med nya utmaningar och en stor drivkraft för mig är att både strategiskt och operativt få utveckla en samhällsviktig verksamhet i en nära och lösningsorienterad dialog med både medarbetare och kunder. Detta med fokus på affärsmässig samhällsnytta, där vi med hänsyn till ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt ansvar säkerställer att medlemmarna får en så säker tillgång till energi som möjligt.
När det gäller mina styrkor så är det nog främst min breda erfarenhet och kunskap i branschen men även min förmåga att lyssna in, se mina medarbetare och inge förtroende.
Berätta något oväntat om dig själv!
Inte någon enkel fråga men något som har haft en stor betydelse för mig och min personliga utveckling var möjligheten att få arbeta i Laos i slutet av 90-talet och vara delaktig i driftsättningen av en nybyggd större vattenkraftsanläggning.
Kontakta mig om du vill veta mer

Efwa Ronquist
Regionchef Väst
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon:
070-164 44 41
E-post: efwa.ronquist@energiforetagen.se